Brev
Mit hårde liv
Hej…
Jeg er en pige på snart fjorten år. Jeg har aldrig haft selvtillid foran andre, og jeg er meget genert. Det sidste stykke tid i mit liv har været meget hårdt. Først mistede jeg min bedste veninde da hun skulle flytte, og det er svært at holde kontakten når hun bor så langt væk.
Jeg fandt hurtigt to andre piger som blev mine bedste veninder, men den ene begyndte at kritisere mig. Enten var der noget galt med min make up, så var der noget galt med mit hår, ellers var det mit tøj, og nu synes hun også at jeg er helt vildt blondine dum og nogen gange snoppet. Hun virke ikke rigtigt somom hun kan beslutte sig for om hun kan lide mig eller ej.
Jeg kan ikke lide hende længere, og har prøvet at undgå hende. Men det er svært når den anden pige er blevet min bedste veninde. Hun er den første bedste veninde som jeg føler jeg kan fortælle alt til. Men hende den anden kan åbenbart ikke se hvor ked af det jeg bliver når hun fortæller mig at jeg har for meget mørk make up på, mit tøj er for kedeligt og sort og at mit hår har en grim farve, da det har været farvet og farven ikke vil gå ud.
Men som jeg sagde er jeg meget genert og jeg hader at blive sur på folk og fortælle dem hvordan jeg har det med dem. Jeg kan bare ikke lide at gøre folk ked af det. Men det er ikke kun veninder jeg har det dårligt med. Der er en dreng jeg er forelsket i, og han er også forelsket i mig. Men vi bor meget langt fra hinanden, og har prøvet at være i et forhold, men han synes det var for svært pågrund af afstanden, så han slog op for to dage siden. Det var meget hårdt for mig.
Jeg pjækkede i to dage. Og om aftenen den sidste af dagene besluttede jeg mig for at cutte. Det var noget jeg havde overvejet længe fordi mit liv bare generelt ikke er særlig godt. Jeg havde bare ikke turde at gøre det. Men den smerte jeg havde da han slog op var forfærdelig, så derfor besluttede jeg mig for at gøre det. Jeg fandt en saks og en passer. Jeg vidste hvad jeg ville cutte. Et hjerte. Jeg skar ikke helt igennem. Kun lige så det ikke blødte. Men jeg nød smerten. Det at jeg ikke tænkte på alle de dårlige ting der er i mit liv, var fantastisk.
Men jeg har fortrudt det nu. Da det er et ret stort hjerte jeg lavede. Men jeg er bange for at jeg ikke kan lade være en anden gang hvor der sker noget, der gør mig så ked af det. Jeg vil ikke være cutter. Men allugevel har jeg den tanke ‘hvis det hjælper mig hvorfor då ikke bare gøre det?’ Jeg håber at i kan hjælpe mig.
Hilsen mig!
Ps. Jeg undskylder at brevet ikke er rettet igennem, men jeg skrev det fra min mobil, så det var lidt svært.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Hvor er det godt, du har fundet overskud til at skrive ind til os. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig lidt videre.
Du skriver, at du er meget genert, og at du især i den sidste tid har haft det rigtig svært. Du har både mistet en veninde og en kæreste... Hvilket forståeligt er rigtig svært... Det lyder på dit brev som om, du har mange ting indeni, som gør dig ked af det, men som du har svært ved at komme af med og fortælle om. Det tror jeg, der er rigtig mange unge, der kan genkende. Det kan være rigtig svært at tale om de ting, der gør en ked af det, genert, bange, usikker eller vred.
Du skriver, at du efter din kæreste slog op med dig, besluttede at prøve at skære i dig selv, fordi det var for stor en smerte for dig... Mange vælger at cutte, fordi de har det svært, er rigtig kede af det og oplever, at den indre smerte bliver mindre. Men de oplever samtidig, at smerten indeni ikke forsvinder, for deres problemer er der jo stadigvæk, så jeg tænker, at det er ikke nogen særlig god løsning, heller ikke for dig... Du kan se mere om det på www.selvskade.dk
Du skriver, at du længe har overvejet at cutte, fordi dit liv generelt ikke er særlig godt. Det er godt, at du får skrevet det i dit brev, for jeg tror, det bedste, du kan gøre, er at begynde at få alle dine tanker ud – enten på skrift eller ved at tale med nogen. Det lyder som om, du har brug for at tale om bruddet med din kæreste, tabet af din veninde, og hvordan du kan sige fra overfor den nye veninde, der faktisk gør dig rigtig ked af det med hendes kommentarer.
Jeg tænker, at det bedste du kan gøre, er at begynde at snakke med nogen om dine tanker, og om hvordan du har det. Det kan også tage lysten til at skære i dig selv væk. Måske kan du betro dig til dine forældre eller til andre i din familie? Måske har du en god lærer, du har tillid til? Eller en anden på skolen, eller måske en nabo?
Hvis det er svært at få startet, vil jeg foreslå, at du viser dit brev og måske mit svar. Du beskriver flot din situation i brevet, og det brev kan være et godt udgangspunkt for en samtale. En samtale, der måske kan hjælpe dig videre og hjælpe til, at du ikke føler, du står alene. Du er i hvert fald ikke den eneste pige på 13 år, der er genert og har prøvet at miste en veninde og en kæreste!
Du skal vide, at du altid er velkommen til at ringe til en rådgiver på BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på BørneChatten, hvis du kunne have lyst til vende dine tanker med en voksen, hvor du stadig kan være anonym... Måske du også her kan få hjælp til at finde frem til, hvem af de voksne, du kender, der kan hjælpe dig.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.