Brev
mine problemer
Hej jeg er en pige på 15år.
Det hele startede for 4 år siden og jeg har haft en dårlig opvækst i min familie, har fået meget skæld og det har jeg ikke kunne klare, så jeg jeg begyndte at skær i mig selv
og syntes også at jeg så fed ud, så begyndte også at kaste op og alt det har jeg gjort i 3,5 år og nu har jeg bulimi og har mavesår, fordi jeg har kastet op,
men for en måned siden har jeg sagt det til min forældre at det jeg har gjort, så nu går jeg til psykolog og skal også til en kostvejleder.
Men vi skændes stadig i familien og igen ting har ændret sig, så nu har jeg fået nok af mit liv og orker faktisk ikke rigtig at leve mere, fordi har så meget sorg, som jeg ikke rigtig kan klare.
Jeg har heller ikke rigtig spist noget i 3 dagen, fordi det eneste jeg har tilbage er hvordan jeg ser ud
og jeg kommer fra Indien og er brun og HADDER at være brun, føler mig så anderledes og det har jeg gjort i hele mit liv, så det eneste jeg har tilbage, som jeg selv kan styrer er at jeg kan tabe mig
og det eneste jeg tænker er ( spis ikke noget, og hvis jeg gør så kast det op og jeg vil også vil have slankepiller ) og jeg ved godt at jeg ikke er fed for er 164 høj og vejer 52 kilo,
men problemet er at når jeg kigger på mig selv i et spejl, ser jeg en fed pige, og mine forældre forstår mig overhovedet ikke.
og nogen bliver hjemme fra skolen fordi jeg har det virkelig dårligt og føler når nogen kikker på mig i skolen, er fordi de syntes jeg er fed og nu går og min klasse og siger at jeg pjækker, og jeg siger ikke noget for dem, fordi gider ikke til at forklare at jeg har nogen problemer.
Så nu vil jeg spøger jer om hvad man kan gør, for at få det hele til at stoppe?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit ærlige brev, hvor du får sat ord på nogle af de følelser, som du længe har gået alene med. Jeg vil gerne starte med at rose dig for, at du har fortalt dine forældre om din spiseforstyrrelse, og at du nu får noget professionel hjælp, både fra en psykolog og fra en kostvejleder – det er nemlig så vigtigt at få hjælp, så du med tiden kan få det godt.
Når man starter i behandling, er der desværre mange, der tror, at man hurtigt kommer til at mærke forandringer. At man får det bedre med det samme. Det taget lidt til og men skal nok være i behandling over en længere periode. Derfor vil jeg virkelig råde dig til at fortsætte behandlingen og tage imod al den hjælp, som du kan få. Det er også vigtigt, at du er ærlig over for psykologen, så han/hun ved, at du har det svært derhjemme. Det kan jo være, at du og dine forældre skal have noget hjælp til at få tingene til at fungere derhjemme. Men det kræver altså, at du fortæller andre, fx psykologen, hvordan det er derhjemme. Mon du har mod på det?
Jeg ved ikke, om dine forældre kender alvoren af at have en spiseforstyrrelse? For måske har de også brug for information og vejledning, så de bedre kan hjælpe dig med at få det bedre. Måske kender du allerede LMS (landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade)? Hvis ikke, så vil jeg anbefale dig at besøge deres hjemmeside her: http://www.lmsspiseforstyrrelser.dk. På hjemmesiden er der både historier fra andre unge med spiseforstyrrelser, men der er også gode råd til pårørende. Hvis du har mod på det, kunne du foreslå dine forældre at prøve LMS's rådgivning for pårørende? Det er et forsøg værd.
At lære at acceptere sig selv er en proces, som tager tid. Du er på ingen måde overvægtig, men når man er syg, kan det være svært at se det med sine egne øjne. Det spejlbillede, som du ser, er altså ikke det billede, som andre mennesker ser. Husk det! At have en spiseforstyrrelse betyder bl.a., at man har et forfejlet billede af sig selv. Det virker også til, at du ved det.
Nogle af os har rødt hår, andre måske store ører, mørk hud eller blå øjne – vores forskelligheder er det, der gør, at vi er unikke mennesker. I stedet for at være ked af hudfarven, skal du måske prøve at fokusere på noget andet. Prøv at find 3 -5 gode egenskaber ved dig selv. Måske er du en sød klassekammerat, har nogle smukke øjne eller noget helt tredje? Du skal med andre ord øve dig på at lære at acceptere dig selv for den, du er og se alt det smukke og finde du er.
I dit brev nævner du kun dine forældre, men jeg tænker på, om du måske også har talt med din lærer om, hvordan du har det? At du føler dig anderledes? Måske kunne han/hun også hjælpe dig med at lære, at forskellighed er en styrke. Hvis vi alle så ens ud, ville verden godt nok være et trist sted, synes du ikke?
Jeg håber, du har fået nogle ideer til, hvad du kan prøve? Husk at det tager tid, men det skal nok blive bedre, hvis du sørger for at fortælle folk, hvordan du har det, så de kan hjælpe dig.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen