Brev
Min veninde skærer i sig selv
Hej.
Jeg har en veninde jeg går til en fritidsinteresse med, som jeg først her på det seneste er begyndt at snakke med. Hun er rigtig sød og alt det der, men her for et par dage siden, skrev hun til mig at hun skærer i sig selv. Jeg skrev tilbage at jeg rigtig gerne ville hjælpe hende med at stoppe og at hun bare skulle skrive til mig, når hun havde brug for hjælp.
Det har hun så gjort nogle gange og jeg hjælper hende så godt jeg kan, men nogle gange kan det være svært at finde ud af hvad man skal skrive for, at hun får den bedste hjælp. Jeg vil virkelig gerne have hjulpet hende ud af det her problem og det går også godt nok, men som sagt vil jeg gerne have nogle råd om hvad jeg kan skrive til hende og sige til hende. På forhånd tak for hjælpen.
Hilsen S…..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S...
Mange tak for dit brev, hvor du sprøger hvad du kan gøre, for at hjælpe din veninde, der skærer sig.
Hvor er det godt, at din veninde har dig, som hun kan betro sig til, det tror jeg er meget værdifuldt for hende.
Det, du gør, er det helt rigtige og noget af det, vi ved, der betyder meget, for dem der skærer sig. At have en person som man kan henvende sig til, når skæretrangen kommer, betyder meget og kan gøre at trangen til at skære bliver dæmpet og forsvinder.
Mange af dem, der skærer sig, kan have gavn af at have forskellige valgmuligheder, som de kan ty til, hvis de får skæretrang. Det kan være at have en person, som man kan kontakte og tale med, det kunne også være at tage et bad, gå en tur, lytte til musik, bage en kage, ringe til BørneTelefonen eller noget helt andet.
Hvis du beslutter dig for at foreslå denne mulighed til din veninde, er det dog hende, der skal komme med de forslag, som hun selv kan bruge. Det kan være godt med 4-5 forskellige ting/handlinger, så hun kan prøve den næste, hvis den første ikke virker, og skæretrangen ikke aftager ved f.eks at tage et bad (hvis det er det, hun vælger).
En anden ting, du kan tale med din veninde om, er hvad det er der sker, når hun oplever at få lyst til at skære sig. Du kan spørge hende, hvad der er sket, og hvilke følelser der er i spil (er hun ked af det, forelsket, bange for noget, ophidset eller noget helt andet). Det er ikke ualmindeligt, at hun måske ikke selv ved, i hvilke situationer hun oplever trangen til at skære sig. Men måske kan du få hende til at tænke over, hvad det er, der fremkalder trangen, og derved hjælpe hende til at finde frem til, hvad der kan være medvirkende årsag til at hun gør det. Hvis man kan finde ud af, hvad årsagen er, kan man begynde at arbejde med årsagen, og så vil skæretrangen for de fleste gradvist ophøre.
Det er meget flot, at du kan og har mod til at være en del af din venindes problemer. Det kan dog være en tung byrde at bære. Derfor vil jeg foreslå dig, at du får talt med en voksen, der kender noget til cutting, og som kan støtte dig og lytte til dig. Både du og din veninde kan søge anonym rådgivning hos Landsforeningen mod selvskade, de har en hjemmeside der hedder www.lmsnyt.dk.
Udover landsforeningen tænker jeg, at det er vigtigt, at du får talt med dine forældre om det, som din veninde oplever. Nu kender jeg ikke til dit forhold til dine forældre, men måske kan du tale med din mor om det, din veninde fortæller dig? Nogle forældre kan dog blive skræmte og bange for, at det "smitter" til andre, så hvis du tænker, at din mor vil blive bange, er det måske bedre at tale med en anden i familien, der kan støtte dig. Du kan også søge støtte hos sundhedsplejersken på din skole eller måske en AKT lærer.
Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, eller skrive ind på UngeChatten, hvis du har brug for at tale med en voksen.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.