Min veninde HADER sig selv.!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12
Jeg kan godt forstå, du er bekymret for din veninde, T. Jeg kan læse på dit brev, at I fire piger har et godt og fortroligt venskab, hvor man må sige lige, hvad man tænker og føler...
Jeg får lyst til at sige, at dit brev kan være med til at vise, at selvom man ser ud på den 'rigtige' måde og er den mest 'populære', så er det ikke sikkert, man er glad... Du skriver nemlig, at du blev irritereret på T. Det forstår jeg faktisk godt, men måske blev du samtidig overrasket og forskrækket...? Eller var du egentlig bare irriteret?
Det kan være rigtig hårdt at være veninde til én, der har det så skidt med sig selv. Tror du, du ville kunne snakke med L om, hvad det betyder for dig, at hun har det skidt - at du bliver ked af det, og at du ville ønske, du kunne tage de svære følelser og tanker fra hende..? Måske kunne du skrive det til hende i et lille brev?
Jeg synes, det er så sødt og omsorgsfuldt skrevet, at du ville ønske, du kunne give hende vinger, så hun kunne flyve op fra bunden. Jeg ved godt, at du ikke kan give hende rigtige vinger, men en gang imellem kan ord hjælpe én på vej. Måske kan du selv komme i tanke om, at nogen har sagt noget til dig eller gjort noget for dig, der gav dig følelsen af at have en slags vinger...?
Hvad tænker du, hvis jeg foreslår dig at klippe et par vinger til hende i f.eks. papir? Ved siden af kunne du måske lægge et lille brev, hvor der står, at vingerne skal være et symbol på, at du ønsker, at hun kan flyve op fra bunden... Det kan være, det er noget, du har lyst til, hun skal have af dig... Men det kan også være, at du synes det kunne være rart at spørge T og A, om de vil være med til at give hende den lille 'gave'... På den måde kan I måske hjælpes ad med at passe på hinanden. Hvad synes du mon om den idé?
Derudover så tænker jeg, at det kunne være godt for din veninde at få hjælp fra en voksen, selvom hun har dig og de to andre søde veninder. Ville hun mon have mod til at snakke med sine forældre om det, tror du? Hvad tror du, hun ville sige, hvis du foreslog hende, at I sammen snakkede med en voksen? Sommetider kan det være rart at have en med, som kan hjælpe med at forklare...  Det kan være, at I begge to har et godt forhold til din mor... Måske snakker du med din mor, når du får det skidt, så hun i forvejen er god til at forstå den slags svære tanker... Og måske vil din mor hjælpe med at snakke med L's mor om det.
Det kan også være, at du tænker, det er nemmere at snakke med jeres klasselærer eller en af de andre lærere, I har... Kan du komme i tanke om én?
Hvis jeg nu har 'ramt' helt ved siden af, og du ikke kan komme i tanke om en voksen... Eller hvis du har brug for at snakke med en voksen, du ikke kender, så kan det måske være rart for dig at snakke med en rådgiver på BørneTelefonen (tlf. 116 111). Du kan også foreslå din veninde at ringe. Tror du, hun ville have lyst til det?
Tak fordi du skrev - og jeg håber, du kan bruge mine tanker og ideer.
Kh. BørneBrevkassen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.