Brev
Min veninde er psykisk syg
Hej, jeg er en pige på 13.
I 2018 mødte jeg en pige som nu er min bedste veninde. Vi har været sammen mange gange og har det mega sjovt sammen. Hun er 14
Hun har været psykisk syg siden jeg lærte hende at kende.
(Hun bor på et bosted)
De sidste 2 uger ca har hun taget overdosis og er derfor blevet indlagt på sygehuset..
hvad kan jeg gøre? Vil helt vildt gerne hjælpe hende, men hvordan?
Kh den 13 årlige pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Når jeg læser dit brev, er det tydeligt for mig, at du er en supergod veninde. Du er der for din veninde – også når det er svært.
Du ønsker alt det bedste for din veninde og vil rigtig gerne hjælpe hende til at få det bedre. Og faktisk synes jeg, at du allerede gør en hel masse for, at hun skal få det bedre. Jeg vil rigtig gerne give dig nogle idéer til, hvordan du fortsat kan være den gode veninde, du allerede er.
Det er fantastisk, når man lærer et menneske at kende, man har det rigtig godt sammen med. Og det er dejligt at læse, at du og din bedste veninde har det megasjovt, når I er sammen. Det kan jeg læse, betyder rigtig meget for dig – og det kan jeg også forestille mig, betyder rigtig meget for din veninde.
Det kan godt være krævende at være rigtig tæt på en, der har det svært. Man bliver bekymret for personen i de svære perioder. Man elsker personen og vil derfor gøre alt for, at personen skal få det bedre. Måske er det sådan, du har det med din veninde?
Du spørger i dit brev, hvad du kan gøre og hvordan du kan hjælpe din veninde. Jeg tror faktisk, at det, du allerede har gjort og gør, er den måde, du allerbedst kan hjælpe din veninde på. Du er nemlig en rigtig god veninde. Når din veninde er sammen med dig, har I det sjovt sammen. Og din veninde får mulighed for at tænke på andre ting, når hun er sammen med dig. Det tror jeg, betyder rigtig meget for din veninde.
Din veninde bor på et bosted, og er indlagt på sygehuset. Så lige nu får din veninde rigtig god hjælp og støtte af de voksne omkring hende til at få det bedre med de tanker og følelser, hun går rundt med. Den type hjælp og støtte er nemlig noget, de voksne skal hjælpe din veninde med. Og der er en god mulighed for, at din veninde vil få det bedre af den hjælp og støtte, hun får lige nu.
Det er også vigtigt, at du husker at passe godt på dig selv. Jeg kan forestille mig, at dine tanker om din veninde er noget, der lige nu fylder rigtig meget. Er der nogen voksne omkring dig, du snakker med om dine bekymringer for din veninde? Det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene rundt med de tanker. Hvis du ikke allerede gør det, synes jeg, du skal overveje at finde en voksen, du kan snakke med. Det kunne fx være dine forældre? Eller måske en af lærerne på skolen? Eller måske en anden voksen omkring dig?
Til sidst vil jeg ønske din veninde og dig alt det bedste fremover. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111. Og hvis du har lyst, kan du også hilse din veninde og sige til hende, at hun også er rigtig velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen