Brev
Min veninde dropper mig for hendes kæreste.
Hej BB.
Jeg er en pige på 14 som står i en lidt træls situation.
Min bedste veninde blev nemlig kærester med en vi kalder “M” og de er hele tiden sammen. Vi er 14, vi drikker i weekenden og normalt sover vi sammen bagefter men ikke mere. Nu sover hende og M sammen og det er virkelig irriterende.
Hun har sagt til mig inden de blev kæreste ( der havde de haft noget sammen i 2-3 mdr.) at jeg var før ham. Men sådan føles det ik rigtig mere. Hun ved hvordan jeg har det med det og hun ved jeg har brug for hende her for tiden eftersom jeg selv har det så svært at jeg startede på at cutte.
Ham her M er altså min bedste ven (Som jeg havde noget med lidt tid inden de kom sammen) og da de kyssede første gang havde vi stadig lidt.
Jeg aner ik hvad jeg skal gøre for jeg savner hende sindsygt meget!
Håber i kan hjælpe!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige pige
At tale med en der er alvorligt forelsket, kan føles som at grave huller i stivfrossen jord.
At være tålmodig og have tillid kan måske give dig lidt ro. Hvis du kan finde det sted i dig, der har tillid til og tror på, at din veninde kan finde en plads til dig igen. At du betyder ligeså meget for hende som hun gør for dig.
Det lyder som om, I har et stærkt venskab og hun virkelig gerne vil dig. Måske er hun bare blevet ramt for hårdt af forelskelse og skal lige finde ud af, hvordan hun både er en god kæreste og en god veninde?
En af de vigtigste ting, når et venskab kommer på prøve, er i min verden ærlighed uden bebrejdelser. Du skriver, at du savner hende sindssygt meget. Det er ærlighed direkte fra dit hjerte. Det tror jeg faktisk også ville gå direkte i hendes hjerte.
Måske kan du skrive en sms, hvor du skriver du savner hende sindssygt meget, savner at sove sammen med hende og lave alle de andre ting I plejer sammen. Måske kan du vække hendes hjerte, så hun også kan mærke savnet til dig - selvom hun er fyldt op af at være forelsket lige nu.
Venskaber kan vare et helt liv, hvis de bliver passet og plejet, med det man ønsker de skal bestå af. Hvis du ønsker et ærligt og kærligt venskab må du turde, at være sårbar og række ud når du kan mærke, hvad du har brug for.
Har brug for at hente støtte andre steder fra kan Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade måske være et sted for dig at kigge lige nærmere på. Se deres hjemmeside med forskellige historier fra andre unge - du er ikke alene - husk det. http://www.lmsos.dk/
Husk at vinter også bliver til forår og stivfrossen jord tør op og bliver blød igen. Alt er hele tiden i bevægelse også selvom, det ikke virker sådan lige nu.
Kærlig hilsen BørneTelefonen