Min ven laver selvskade

Hej børnetelefonen.
Mit problem er at jeg har fundet ud af at en af mine venner laver selvskade. Jeg ville gerne fortælle ham at jeg ville hjælpe ham, men han ved ikke jeg ved det. Men hvis jeg bare siger det ligeud bliver han sikkert sur på dem som har sladret og så bliver det sikkert bare være. Jeg ville bare ønske at jeg vidste hvordan jeg kunne hjælpe ham…

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14 årige dreng

Tak for dit brev. Hvor er din ven heldig, at han har dig som ven. Du bekymrer dig om ham og samtidig tænker du på bevarelsen af jeres venskab. Det er rigtig flot. I dette tilfælde vil jeg ikke være i tvivl om, at du skal fortælle ham, at du kender til hans selvskade og at du gerne vil hjælpe ham. Han kan reagere ved at blive vred på dig, men hellere det end du i mange år fremover er vidne til, at han har det dårligt.

I din vens situation kræver det både mod og styrke at bede om hjælp. Han kan blive utryg ved at tingene skal ændre sig, selvom han nok godt ved at selvskade ikke er løsningen på at få det bedre. Når han får den rette hjælp kommer han til at lære at håndtere svære følelser på, så det ikke bliver selvskaden der bliver hans “medicin” og som ikke hjælper i længden. Du kan måske foreslå ham, at I kigger på https://www.lmsos.dk sammen. Der kan man finde rådgivning og hjælp til bl.a. selvskade, det er de nemlig eksperter inden for. Hvad tænker du om mon om den mulighed?

Jeg tænker lidt på, om hans forældre kender til problemet. Ellers vil det være en idé at du foreslår ham at få åbnet op for dem også. Hvis det er de hjemlige rammer, der gør at han har det svært, kan muligheden også være, at du foreslår ham at gå til sin læge, skolepsykologen eller at taler med en af sine lærere? En han er tryg ved.

Hvis du føler, det er for svært at sige til ham kan du vise ham mit svar eller du kan skrive det til ham. Det er ikke sikkert, at han lytter til dig lige med det samme. Men det vigtigste er, at han får hjælp hurtigst muligt, ligesom du selv skriver.

Det er en svær situation for dig, så hvis du har brug for at tale med en voksen om dette, er du altid velkommen til at ringe eller SMS’e til os på BørneTelefonen. Vi har tlf. nr. 116 111.

Det at du skriver herinde og vil hjælpe din ven, fortæller mig at du er enormt omsorgsfuld og god til at drage omsorg for dine medmennesker. Det er en kæmpe styrke, og uanset hvordan din ven reagerer, skal du vide, at dine intentioner er helt rigtige.

Jeg håber på det bedste for din ven.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.