Brev
Min ven laver selvskade
Hej børnetelefonen.
Mit problem er at jeg har fundet ud af at en af mine venner laver selvskade. Jeg ville gerne fortælle ham at jeg ville hjælpe ham, men han ved ikke jeg ved det. Men hvis jeg bare siger det ligeud bliver han sikkert sur på dem som har sladret og så bliver det sikkert bare være. Jeg ville bare ønske at jeg vidste hvordan jeg kunne hjælpe ham…
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige dreng
Tak for dit brev. Hvor er din ven heldig, at han har dig som ven. Du bekymrer dig om ham og samtidig tænker du på bevarelsen af jeres venskab. Det er rigtig flot. I dette tilfælde vil jeg ikke være i tvivl om, at du skal fortælle ham, at du kender til hans selvskade og at du gerne vil hjælpe ham. Han kan reagere ved at blive vred på dig, men hellere det end du i mange år fremover er vidne til, at han har det dårligt.
I din vens situation kræver det både mod og styrke at bede om hjælp. Han kan blive utryg ved at tingene skal ændre sig, selvom han nok godt ved at selvskade ikke er løsningen på at få det bedre. Når han får den rette hjælp kommer han til at lære at håndtere svære følelser på, så det ikke bliver selvskaden der bliver hans “medicin” og som ikke hjælper i længden. Du kan måske foreslå ham, at I kigger på https://www.lmsos.dk sammen. Der kan man finde rådgivning og hjælp til bl.a. selvskade, det er de nemlig eksperter inden for. Hvad tænker du om mon om den mulighed?
Jeg tænker lidt på, om hans forældre kender til problemet. Ellers vil det være en idé at du foreslår ham at få åbnet op for dem også. Hvis det er de hjemlige rammer, der gør at han har det svært, kan muligheden også være, at du foreslår ham at gå til sin læge, skolepsykologen eller at taler med en af sine lærere? En han er tryg ved.
Hvis du føler, det er for svært at sige til ham kan du vise ham mit svar eller du kan skrive det til ham. Det er ikke sikkert, at han lytter til dig lige med det samme. Men det vigtigste er, at han får hjælp hurtigst muligt, ligesom du selv skriver.
Det er en svær situation for dig, så hvis du har brug for at tale med en voksen om dette, er du altid velkommen til at ringe eller SMS’e til os på BørneTelefonen. Vi har tlf. nr. 116 111.
Det at du skriver herinde og vil hjælpe din ven, fortæller mig at du er enormt omsorgsfuld og god til at drage omsorg for dine medmennesker. Det er en kæmpe styrke, og uanset hvordan din ven reagerer, skal du vide, at dine intentioner er helt rigtige.
Jeg håber på det bedste for din ven.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen