Min mor ved min hemlighed

Jeg har virkelig mange problemer med min krop, min familie og en hel masse andre ting. Og den eneste måde jeg kan komme ud med den vrede er over for mig selv. Vilket betyder jeg skær i mig selv. Og igår gjorde jeg det med en beskidt saks med ler på. Og var bange for at der skulle gå betændelse i så jeg spurgte min mor hvordan jeg kunne vide om der var betændelse i et sår. Og nu har jeg vidst hende det og jeg har bare sagt at der lå en saks i min seng. Men min mor er jo ikke dum så hun spurgte om jeg skar i mig selv. Men jeg fik skiftet emne og nu hved jeg ikke hvad jeg skal gøre. For jeg vil ikke snakke med hende om det og jeg hader at snakke om mine følelser.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Det at selvskade kan føles svært at tale om. Der kan nemlig ligge rigtig mange følelser bag. Det kan jeg høre, at der også gør for dig, omkring din krop, familie og nogle andre ting.

Jeg har talt med mange unge, som skærer i sig selv. Når jeg har talt med dem om, hvorfor de skader sig selv, så fortæller de mig, at de har det helt vildt skidt indeni og virkelig gerne vil have hjælp. Flere kalder det “et råb om hjælp”. Mon du kan have det på samme måde?

Du fortæller, at din mor allerede ved, at du skærer i dig selv. Selvom du ikke har lyst til at snakke med hende om det, kan det ofte være en stor lettelse at dele de svære følelser med andre. På den måde kan du måske føle, at du ikke bærer på det hele helt alene.

Nu kender jeg jo slet ikke din mor, men jeg kan forestille mig, at hun gerne vil gøre, hvad hun kan for, at du får det bedre. Hvis du vælger at snakke med hende, kan du fx vise dem dit brev og efterfølgende mit svar til dig. Hvad tænker du mon om den idé?

Ofte kan vi mennesker godt tænke, at vi skal kunne løse vores problemer selv. Derfor kan man også komme til at overbevise sig selv om, at ingen må vide, at man har svært. Men selvskade er for hårdt at blive ved med at kæmpe selv. Måske er dit brev her til mig det første skridt henimod at få hjælp og dermed få det bedre.

Jeg er lidt i tvivl om du mon kender Landsforeningen mod spiseforstyrelser og selvskade? De giver også rådgivning, ligesom her på BørneTelefonen, og så kan man deltage i et længere samtaleforløb og snakke med andre, som har været igennem selvskade og spiseforstyrrelse, men som har fået det meget bedre. Der er stadig åbent på trods af Corona.

Der er også den mulighed, at du kan ringe til kommunen og bede om at tale med en psykolog. Mange kommuner har gratis psykologhjælp til unge. Prøv at se her, om din kommune har det: Gratis psykologhjælp oversigt

Jeg vil også gerne fortælle dig, at vi her på BørneTelefonen tit snakker med andre børn og unge, som selvskader og kan have svært ved at stoppe. Det fortæller jeg dig, fordi det godt kan være rart at vide, at du ikke er alene om trangen til at skade dig selv. Det er noget, mange tænker på at gøre eller gør, når livet gør ondt.

På BørneTelefonens hjemmeside kan du også finde 5 gode råd til at undgå at selvskade. Et af vores råd er fx at du kan lave en handleplan og det kan du få hjælp til her. Det kan give dig inspiration til at gøre noget andet, når trangen til at selvskade opstår. Mon du kunne have lyst til at prøve at lave sådan en handleplan?

Jeg håber meget, at mit brev har kunnet hjælpe dig. Jeg håber virkelig, at du finder mod til at række ud efter hjælp fra din mor eller kontakter kommunen eller LMS. Der er masser af hjælpemuligheder og jeg tror på, du har styrken til at finde den rette hjælp til dig.

Her til sidst vil jeg lige sige, at jeg jo ikke kender til de præcise problemer, du står overfor. Måske har du brug for at tale med en bisidder om problemerne? En bisidder er en person, der ved rigtigt meget om at hjælpe unge i svære situationer. Her kan du få mere at vide om vores bisidder-ordning:Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår

Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111, hvis du gerne vil snakke mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Kærlige hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.