Mere end et emne.

Jeg har virkelig været forvirret her på det sidste, har ikke rigtig kunne finde rundt i mine egne følelser og derfor er det ikke sikkert at det her kommer til at give mening hele vejen igennem, men jeg skal nok prøve.

Jeg går forresten på efterskole.

1. Jeg synes at jeg er tyk.

Jeg føler mig ulækker og klam, hvilket resultere I at folk ikke gider mig (eller måske gider jeg ikke dem? Jeg trækker mig lidt væk og det ved jeg godt, men ved bare ikke hvad jeg ellers skal gøre).

Engang imellem stikker jeg to fingre i halsen for at føle mig mindre ulækker, andre gange går jeg en hel dag hvor jeg ikke spiser og faktisk bare holder mig kørende på vand og te.

2. Jeg føler mig dum.

Jeg føler ikke at jeg kan følge med i timerne, føler at mine lærer er trætte af mig og at de hader at skulle have min klasse til undervisning pga. mig.

Føler også at jeg er utroligt uintelligent og derfor aldrig kommer til at få et arbejde eller forsørge en familie, eller at jeg for den sags skyld overhovedet er god nok til at komme på gymnasium.

3. Jeg føler folk er trætte af mig, at de ikke gider være sammen med mig og at de faktisk lige så gerne går uden mig.

Jeg kan ikke længere finde lykke og glæde i mit liv, der er intet der rigtig kan gøre mig glad for tiden.

I dag snakkede jeg med min psykologi-lærer omkring facader og jeg spurgte om man kunne sætte facader op for sig selv, og hun forklarede lidt om hvis man bildte sig selv ind at man havde det dårligt, så fik man det måske – men også omvendt !

Og nu ved jeg ikke om jeg måske bilder mig selv ind at jeg ikke har brug for hjælp, eller om det måske i virkeligheden bare er noget pjat og der slet ikke er noget? Jeg ved det virkelig ikke…

For noget tid siden beroligede jeg mig selv med panodil, pinex, ipren osv. så begyndte jeg at slappe af og så kunne jeg lidt bedre overskue tingene.

Jeg har desuden også rigtig svært ved at sove om natten, jeg falder ofte først i søvn med 01:00 – 03:30 tiden… Og det er lidt sent når man er på efterskole.

Ved ikke rigtigt hvad det skulle hjælpe at skrive, men jeg ved ikke hvad der sker med mig.

Jeg græder ukontrolleret og er aldrig RIGTIGT glad.

Håber I kan hjælpe mig med et svar…

På en eller anden måde.

Tak.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år
Jeg synes, at dit brev fint giver mening, og jeg får et godt indtryk af, hvordan du har det, når jeg læser brevet. Det er godt, at du har skrevet det, måske hjalp det dig til at blive lidt mere klar over din situation.
Jeg kan godt læse, at du er forvirret over dig selv, og jeg tænker, at du lige nu er lidt i krise omkring dig selv, og hvem du er. Jeg kan ikke læse, om det er symptomer, du kender fra tidligere, men sådan som du beskriver dem, tænker jeg, at din krise er opstået i forbindelse med din start på efterskolen.
Du er blevet forvirret over din samtale med din psykologilærer om facader, men jeg tror ikke, du skal tolke hendes forklaring, som om det er indbildning, at du har det dårligt. Men måske kender hun kun din facade og drømmer ikke om, hvad der er inde bagved?
Det har du nu fortalt om i dit brev, og når jeg læser om dine symptomer, er jeg ikke i tvivl om, at du har brug for hjælp til at finde dig selv.
Måske kunne næste skridt for dig være, at du snakker videre med din psykologilærer? Du kan jo starte samtalen med hende ved at tage emnet om facader op igen og fortælle hende, hvorfor du er så interesseret i det. Og måske skulle du simpelthen så vise hende det brev, du har skrevet, hvor du meget klart fortæller, hvad der gemmer sig bag din facade.
Det kunne være et godt udgangspunkt for en snak mellem dig og hende. Jeg tænker, at hun også kender til det fra andre elever og kan tale med dig om, hvad du kan gøre.
Måske tænker du, at alle de andre på efterskolen trives, og at det bare er dig, der har det svært. Men sådan er det ikke, selv om facaderne måske ser sådan ud.  På alle efterskoler er der elever, der skal have lidt hjælp til at falde til og klare den nye situation hjemmefra, og det er lærerne indstillet på og vant til. Men det kræver, at facaden bliver lukket op. Det er du nu begyndt på - det er godt, så du kan få støtte og hjælp til at trives igen.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen.

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.