Brev
Kan jeg snakke med hende?
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige der lige er fyldt 18 år, og lige om snart er færdig med gymnasiet.
Jeg har siden 8. Klasse kæmpet rigtig meget med personlige problemer og utrolig meget selvhad. Jeg er en meget lukket person omkring mine følelser og hvordan jeg har det psykisk, og har i 5 år skåret i mig selv sådan on/off..
I folkeskolen havde jeg en rigtig speciel lærer som opdagede det, og selvom jeg ikke var meget for det hjalp hun mig rigtig meget ved at snakke med mig, og vi fik et meget tæt bånd af en lærer og elev at være. Hun er den eneste jeg nogensinde har følt mig tryg ved at snakke med, hvorfor ved jeg ikke, men hun har en helt speciel effekt på mig.
Da jeg sluttede folkeskolen skrev hun en lang mail til mig, hvori at hun ønskede mig en lysere fremtid, men at hun altid ville være klar på en lytter. På det tidspunkt tror jeg ikke at det var gået op for mig hvor meget hendes hjælp egentlig betød for mig, men den dag i dag tænker jeg stadigvæk på, hvor meget smerte hun har skånet mig for.
Det er nu 3 år siden, og jeg kæmper den dag i dag stadigvæk en hård indre kamp, uden nogen er klar over det. Og jeg har gået og tænkt på, om jeg kunne være bekendt at skrive til hende, og høre om hun har nogle gode råd til mig? Hun er jo kommet videre i livet og har haft mange elever siden. Jeg ønsker ikke på nogen måde at forstyrre hende, eller involvere hende ind i noget hun ikke har lyst.
Håber i måske kan se på mit dilemma og komme med et fornuftigt svar.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år
Du kan tro, at du kan skrive til hende!
En lærer glemmer aldrig sine elever - og holder aldrig op med at være lærer og omsorgsperson for nogen, som har brug for det; særligt ikke sådan som du beskriver hende.
Tre år er ikke lang tid i en voksens liv, så jeg er sikker på, at du fremstår lyslevende i hendes hukommelse.
En tilknytning går altid begge veje. Hvis du har kunnet mærke hendes ærlige interesse i dig, så kan du nok også være sikker på, at den ikke er forsvundet.
Jeg tror, at hun vil opleve det som en stor tillidserklæring, at du tager kontakt til hende og beder om hjælp efter tre år. Så ved hun, at hun har været en god lærer, og at hun har gjort noget godt for nogen.
Jeg kender mange eksempler på, at netop det har haft stor betydning.
Jeg synes uden tvivl, at du skal skrive til hende. Om du gør det via FaceBook eller en gammel mailadresse er ligegyldigt. Og det vil hun helt sikkert også synes. Som du fortæller, så har hun jo også selv fortalt dig, at hun altid gerne vil lytte.
Til sidst: Husk, at du altid kan ringe/skrive og tale med en rådgiver på BørneTelefonen. Det er gratis, og du er anonym.
Kh BørneTelefonen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.