Brev
Kan ikke mere!..
hej bb.
jeg er en pige på 11 et halvt år,
i et godt stykke tid har jeg følt ensomhed,
jeg har fundet ud af at jeg har depreission (staves?) jeg er cutter dsv.
min veninde siger at hvis jeg ikke stopper bliver hun nødt til at sige det til min mor, det er jeg bange for at hun gør.
men her på det sidste har jeg følt mig grim og irreterende, jeg er godt klar over at jeg ikke er særlig pæn men det er bare blevet værre, jeg er tyk vejer alt for meget efter at jeg kun er 11 år jeg vejer 47,8 og føler det er som en 15 årig burde være tilgængæld er jeg også høj men det en af mine ”veninder” også og hun er meget tyndere end mig
jeg har dsv udviklet mig en anoreksi min veninde siger at hun hjælper mig med den her kamp men jeg føler at jeg står hel alene i det her.
det ville betyde ALT hvis i hjalp mig! :’c
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 11½ år.
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om hvordan du har det. Det er rigtigt godt du skriver herind til, for det lyder som om der er en del udfordringer for dig. Lige umiddelbart kan jeg godt forstå, hvis du er bekymret over, at din veninde vil fortælle til din mor, at du eksempelvis cutter. Selv om det måske vil irriterer dig, tænker jeg alligevel, at din veninde har fat i noget af det rigtige. Jeg tænker nemlig, at det vil være en rigtigt god ide for dig, at få noget hjælp fra voksne eksempelvis din mor.Måske er du bekymret over, hvad hun vil sige? Men alligevel tænker jeg på, om netop det kan være en god ide for dig på længere sigt. Selv om du skriver, du er bekymret for at din veninde gør det, er det så en mulighed for dig? Hvad mon din mor vil sige, hvis du fortæller hende hvordan du har det? Måske vil hun være usikker på, hvordan hun bedst kan hjælpe dig. Inde ved Børns Vilkår er der noget som hedder ForældreTelefonen, det er et nummer de voksne kan ringe til. De voksne kan eksempelvis bruge det til, hvis de gerne vil have råd om, hvordan de kan hjælpe børnene med at finde løsninger på problemer. Mon det kan være en ide for din mor, at ringe dertil på 35 55 55 57? Hvis det er svært at fortælle hende om, hvordan du har det, er det så en mulighed for dig at skrive det til hende i et brev, ligesom det du har skrevet herind til? Jeg bliver bekymret for dig, når du beskriver at du cutter dig, og vil derfor anbefale dig en hjemmeside på nettet. http://www.lmsnyt.dk/ hedder siden, og det er en side hvor børn, unge og deres familier kan få hjælp i forhold til udfordringer som cutting og spiseforstyrrelser, mon ikke siden er et besøg værd for jer..? Når du beskriver hvor meget du vejer, er det sådan at din vægt alene, ikke har meget at sige. Jeg tænker derfor på at en mulighed for dig også kan være, at tale med din skoles sundhedsplejerske. Det er sådan, at en bestemt vægt ikke passer med en bestemt alder. Andre ting som højde, kroppens udvikling og ting som, hvor meget sport du dyrker, har betydning for hvor meget du vejer. Ofte er sundhedsplejersken god at tale med omkring sådanne spekulationer. Er det en ide for dig, at tage kontakt til den sundhedsplejerske der er tilknyttet din skole..? Du er selvfølgelig også meget velkommen til, at ringe eller SMS´e til BørneTelefonen på 116 111, når du ringer dertil bestemmer du selv om du vil oplyse navn og sådan noget. Til slut får jeg lyst til at sige, at det lyder som om det er en rigtig god veninde du har, jeg synes det er modigt og meget omsorgsfuldt af hende, at hun vil hjælpe dig igennem dette her og at hun siger, trods din modvilje, at hun er nødt til at sige det til din mor. Sådanne problemer som du beskriver her, er nemlig alt for alvorlige at skulle løse for børn uden hjælp.Mange Kærlige Hilsner BørneTelefonen.