Brev
Kæreste
Jeg er en dreng på 15 der har en dejlig kæreste..Vi har været sammen i over 1 halvt år nu…Hun har det virkelig svært der hjemme hendes mor drikker hendes far arbejder hele tiden..
Det resultere i at hun skære i sig selv..Jeg har fået hende til at gøre det betydeligt mindre..Vi har dog et lang distance forhold…Så vi ser ikke hinanden så tit…Er bange for jeg er ved at miste følelserne for hende…Ved bare at hvis jeg går fra hende vil hun slutte sit liv og det vil jeg aldrig kunne leve med..
Ved ikke hva jeg skal gøre
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller, at din kæreste har det svært for tiden, og at du måske er ved at miste følelserne for hende, men ikke tør gøre det forbi, fordi du er bange for hendes reaktion.
Jeg synes, det er rigtig sødt af dig, at du gerne vil hjælpe din kæreste, men jeg synes også, det er et stort ansvar, du står med helt selv. Der er ikke nogen tvivl om, at det er alvorligt, når der er en, der skærer i sig selv, og at det er noget, der skal gøres noget ved. Ved du, om der er andre, som ved at hun gør det? Måske en god veninde? Hvis nu du ved, hvem hendes bedste veninde er, så kan du måske tage kontakt til hende, eventuelt over Facebook hvis du ikke har hendes telefonnummer. Måske hendes veninde kan hjælpe din kæreste til at få snakket med en voksen, eventuelt hendes klasselærer eller en bedstemor måske, om hvordan hun har det..?
En anden mulighed er, at du måske kunne snakke med hendes forældre om, at hun ikke har det så godt for tiden, måske dine forældre kunne hjælpe dig hvis du synes, det er svært..? Hvad tænker du om de idéer?
Jeg kan godt forstå, at du er betænkelig ved at ende jeres forhold, når din kæreste har det skidt. Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt, at der er andre end dig, som ved hvordan hun har det, så de kan være opmærksomme på hende, hvis du skulle beslutte dig for at slå op med hende. Men jeg tænker samtidig, at du jo ikke skal blive i forholdet, hvis du ikke længere har følelser for hende. Jeg ved ikke, om du kender den side, der hedder www.lmsselvskade.dk? Det er en hjemmeside, som handler om det at skade sig selv, og hvordan man får hjælp til at stoppe det. Det kan være noget, som både er godt for dig og din kæreste at læse.
Hvis du skulle få brug for det, er du også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder søde rådgivere klar til at lytte til dig.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.