Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 14-årige

Jeg tænker på hvor længe det mon har stået på, at du har haft det sådan? Det må tage mange kræfter og være ensomt, at have det på den måde.

Det lyder som om, at du holder det lidt for dig selv. Det kan være svært for både skolelærer, venner og familie og folk omkring dig at vide, at du har det skidt. Men det er ikke meningen, at du skal skjule sådanne følelser og klare dem alene.

Du har ret i, at dine følelser og tanker ikke er nogens ‘skyld’ – men det er de voksnes ansvar at prøve at hjælpe dig.

Jeg forstår godt, at det er svært for dig at snakke med dine forældre om noget så sårbart som dine tanker og følelser. Men måske ville det være nemmere for dig at skrive om, hvordan du har det i et brev, som du kan aflevere til dem?

Du fortæller, at du i forvejen skriver dine tanker ned, og det er en rigtig god ide. Så får du måske tømt dine tanker en smule, og får ord på, hvordan du har det. Det kan også gøre det nemmere at udtrykke sig, når man skal tale med andre om det.

Når man føler at livet er meningsløst, kan det være nødvendigt med professionel hjælp ude fra. Det kan være at du og din familie skal have hjælp eller ideer til små ændringer i skolen og måske også derhjemme.

Du kan igennem din læge få en henvisning til en psykolog. En psykolog kan snakke med dig og give dig nogle redskaber til, hvordan at du kan arbejde med dine tanker og følelser. Derudover kan man gratis og anonymt få rådgivning og gode råd fra voksne rådgivere ved Psykiatrifonden. Du kan læse mere om Psykiatrifonden via dette link: https://www.psykiatrifonden.dk/faa-hjaelp.aspx

Når man skader sig selv, vil man måske føle sig for afhængig af smerten og kontrollen til, at man selv bare kan stoppe med det igen. Derfor kan det også være nødvendigt med hjælp fra professionelle, som er vant til at arbejde med selvskade. Du kan gratis og anonymt snakke med en voksen rådgiver fra LMS, som ofte snakker med børn og unge omkring selvskade. De kan også give dig nogle gode råd til, hvad du selv kan gøre, når trangen til selvskade melder sig. Du finder deres kontaktoplysninger ved at klikke på dette link: https://hjaelp.lmsos.dk/

Jeg håber at du kan bruge min hjælp. Ellers ring til os igen på BørneTelefonen igen.

Hvis du er åben og griber ud efter hjælp fra andre (selvom det føles svært), er der hjælp at hente. Til sidst vil jeg ønske dig al mulig god bedring.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.