Jeg ved ikke hvad der sker

Hej.

Jeg er en 15 årig pige, som de seneste 3 år, langsomt er begyndt at hade mig selv. Jeg har været virkelig ked af det, og det blev bare værre og værre. Nu er nået der ud, hvor jeg drikker min rigtig stiv for at glemme smertenz og hadet i et par timer. Men jeg er så ked af det, at i forstår det slet ikke. Jeg cutter.

Jeg græder hver eneste dag, og når jeh er i skole, går jeg bare med en kæmpe klump i maven, for jeg nægter at vise det nogen steder. Og startede med at cutte for omkring 2 måneder siden. Et par af mine veninder vidste godt at jeg havde det svært, og de opdagede selv mine streger i armen, så de fandt ud af, at jeg havde cuttet.

Så til en kæmpe fest der var i sommerferien, havde jeg fået lov til at tage med til af mine forældre, men jeg LOVEDE dem, at jeg ikke ville drikke. Festens placering lå omkring en halv time væk fra min egen by, og jeg blev selvfølgelig virkelig elstremt stiv. Jeg begyndte at græde så simdssygt meget, og sagde til en af de 2 piger som havde opdaget min arm, at jeg ikkr kunne holde det inde mere. Jeg bad min veninde ringe til mine forældre, fortælle dem at jeg var blevet så stjerne fuld, selvom jeg lovede jeg ikke ville drikke.

Jeg snakkede så lidt med min veninde, om hvordan jeg skulle forklarer at jeg var så ked af det og hun sagde “sig sandheden. Sig det hele” så det gjorde jeg. Jeg fortalte dem alt. Hvordan jg havde det, hvor lang tid det havde stået på og at jeg hvsd cuttet.

De blev rigtig ked af at hører det, og vi har haft langr snakke om det osv. Jeg går også til lægen nu, som jeg kan snakke med, og jeg lovede mine forældre, at jeg aldeig ville cutte igen, så det har jeg ikke gjort siden.

Men i går fik jeg, for første gang, et tilbagefald til cutting.

Jeg var taget med nogle venner hen til en af vores fællesvenner, og de drak alle sammen, men jeg gjorde ikke. Jeg holdte mig fra alkoholen. De løb bare alle sammen rundt og lavede alle mulige mærkelige ting, og gik ned g bade og sådan nogle ting, og selvom jeg ikke cutter, betyder et ikke, at jeg ikke hr det dårligt, og da jeg kom i tanke om mit baberblad der lå i min taske, kunne jeg ikke lade vær.

Jeg havde virkelig holdt alt inde, og smilet uafbrudt i et par dage, for det har jeg læst skulle virke. Det gjorde det ik. Det blev bare værre, så jeg gik alene ud på toilettet ved ishuset, og så skar jeg virkelig, som jeg aldrig har gjort før. Jeg lavede 21 streger i min arm, og jeg skar dybere end normalt.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for jeg kom hjem i går, og var mere nede end jeg plejede, og det lå min fr mærke til. Nu vågnede jeg kl 07:31 for jeg kan virkelig ikke sove. Jeg har lyst til at fortælle mine forældre det, men jeg kan ikke, selvom de jo allerede ved hvad der sker.

Det skal også siges, at jeg har ingen ide om, hvorfor jeg har det som jeg har det. Jeg er bare ked af det hele tiden, og jeg har prøvet alt.

Jeg har også kommet til at sende et billede til nogle af mine andre venner, fordi jg gik i panik over hvor meget blod der var, så jeg viste ikke hvad jeg skulle gøre. Men nu når jeh tænker over det, er det virkelig dårlig stil og mega opmærksomhedskrævende at sende… er jeg det?

Jeg er helt tabt her. Jeg ved virkelig ikkr hvad jeg skal gøre, og jeg håber virkelg at i vil svarer på dette brev…

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til os. Her kan du nemlig dele dine tanker.

Jeg forstår virkelig godt, det ikke er nemt at være dig. Det kan ikke være en rar og tryg følelse du går rundt med, når du hader dig selv mere og mere, og er ked af det – hver eneste dag.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om der kan være sket noget særligt – siden du de seneste tre år er begyndt ikke at være glad for dig selv?

Du har vist en stor styrke ved, at du har været ærlig over for dine forældre om, at du engang imellem drikker for meget, og at du cutter.

Det er ofte sådan, at de fleste unge selv skal undersøge, hvor deres grænser er i forhold til alkohol og de forskellige andre ting, der kan foregå til fester og i situationer, hvor man drikker. Det lyder mere som om, at du er i en proces, hvor du har brugt alkohol til at dæmpe de svære følelser, end at du har et alvorligt alkoholproblem. Men det er vigtigt og flot, at du er opmærksom på, at det også kan blive for meget.

Når du cutter og dermed påfører dig selv for fysisk smerte, er det et tegn på, at du har det dårligt med dig selv – indeni. Det er også sådan du selv udtrykker dig i dit brev. Det betyder, at du har en rigtig god selvindsigt.

Det er rigtig godt, at du får hjælp af din læge. Det kan dog godt tage noget tid før end du har fået den helt rette hjælp – til ikke at få trangen til at cutte længere.

På BørneTelefonen anbefaler vi altid, at man ikke går alene med så store følelser, som du har. Du skriver selv, om du skal fortælle dine forældre, at du har cuttet igen? Jeg kan kun svare: Ja! Måske har du allerede talt med dem – siden du sendte dit brev?

Jeg kan godt forstå følelsen af, at du skammer dig over, at du havde lovet dine forældre, at du ikke vil cutte længere, men at du nu har gjort det alligevel. Det kan være, at du tænker: ”Vil de nogensinde stole på mig, igen?” Kan du mon følge mig?

De fleste forældre vil hjælpe deres børn. Også med svære problemstillinger. Når jeg læser dit brev, lyder det som om, at du er én af de heldige, der også har sådanne forældre.

Måske kan dine forældre og du tale om, hvordan de støtter og hjælper dig – uden at du skal love noget før end du er stærkere og har fået den rette hjælp til at takle din situation/ selvskade.

Det er naturligt at ens forældre bliver kede af det. Forældre er jo mennesker med følelser – ligesom du og jeg. De fleste forældre ønsker alt det bedste for deres børn – at deres børn har en let og problemfri tilværelse.

Hvis det er svært at få sagt til dine forældre, kan du få råd om hvordan du får sagt noget svært til dine forældre. Du kan fx også skrive et brev til dem. På dette link kan du se, hvordan du kan bygge dit brev op. Du kan også skrive en besked til dem om, hvad der er sket og hvordan du har det. Du kan også vise dem dit brev og mit svar, så kan jeres snak tage udgangspunkt i vores breve.

Du har en kæmpe styrke i dig. Du kan mærke dine grænser, og har brug for at handle på dem. Du har allerede forsøgt at ændre på at drikke for meget og lade være med at cutte.

Når dine forældre og du taler sammen, så tænker jer, at I også kan tale om, at I har brug for mere rådgivning – både dig og dine forældre. Det kan være i form af din læge, en psykolog og/ eller LMS – Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade.

Måske kende I allerede rådgivningen? Her kan du og dine forældre få personlig rådgivning. Rådgivningen er gratis og anonym og alle rådgivere har tavshedspligt. LMS tilbyder også støttegrupper, forskellige arrangementer, og de har en mentorordning. Du kan se deres åbningstider og læse mere om dem her: https://hjaelp.lmsos.dk

I mellemtiden kan det kan være super godt at have alternativer, der kan få din opmærksomhed væk fra trangen til selvskade.  Jeg håber, at du på dette link, kan finde god inspiration, der passer lige netop til dig. Jeg håber, at du vil forsøge at prøve nogle af forslagene.

At du har sendt et billede til dine venner – efter din cutting – tolker jeg som et råb om hjælp. Hvis jeg var én af dine venner, ville jeg spørge dig om, hvordan jeg kunne hjælpe dig. Jeg håber også, at dine venner har set, at du har brug for hjælp.

Du har vist en kæmpe styrke ved at skrive herind. Jeg tror, at du vil kunne bruge styrken til at forandre din situation.

Hvis det ikke går, som du ønsker, eller du har brug for andet eller mere støtte, så er du altid velkommen til at ringe eller skrive til os på 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.