Jeg ved ik hvem jeg er mere

Kære børnetelefon

Jeg har her på det seneste har det meget svært. Men for et par uger ramlede det hele. der er en masse problemer i vores famile og de kommer især her til jul, det ente med at min søster valgte at hun ik vil være sammen med os til jul hvilket ik er mening nu hvor man skal samles. Men efter det har det kun gået ned af bakke.

Jeg er begyndt at skærer i mig selv nu. Fordi jeg har så meget i hovedet og føler det hjælper mig. Jeg har en operation om 2 uger som jeg er ved at dø af skræk af. Men det er som om at på det seneste så kan jeg ikke kende mig selv mere, jeg drikker mine problemer væk nogen gange hvor jeg ik har mulighed for at skære i mig selv. Mine forældre ved intet for jeg kan ikke sige det føler bare jeg svigter dem.

Jeg kan virkelig ikke kende mig selv mere og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Tak for dit brev, hvor er det godt, at du skriver. Jeg kan forstå, at du har det rigtig skidt i øjeblikket. Derfor er det godt, at du søger hjælp.

Når du føler at selvskaden hjælper dig, skal du vide, at der er mange unge, der oplever det samme. Fra andre unge ved jeg, at selvskade kan give en oplevelse af ro og afslapning i kroppen. Det kan virke som en pause fra de svære tanker, som ellers hele tiden gør ondt. Er det mon også sådan for dig?

Netop fordi selvskaden føles som en hjælp til noget der er svært, så kan selvskaden være svær at stoppe med igen. Nogen føler at de bliver afhængige af at selvskade. Derfor kan man have brug for hjælp til at finde noget andet, der kan hjælpe med de svære tanker, før man rigtig kan slippe selvskaden igen. Ligesom at du oplever, at du har brug for at drikke, når du ikke kan selvskade. Kan du mon følge mig i det?

Du har brug for hjælp til at finde en vej til ro for tankerne. En vej som ikke samtidig skader dig.

Ofte findes den bedste og vigtigste hjælp hos dem, der er tættest på en. Og derfor tænker jeg på, om du kan få fortalt dine forældre om de svære tanker og selvskaden. Jeg kan godt forstå, at du kan føle, at du svigter dine forældre. Sådan er der mange børn og unge med problemer, som tænker. Men det er dine forældres opgave at passe på og bekymre sig om dig. Også når det er svært. De kan kun hjælpe dig, hvis de ved, hvad du slås med indeni.

Måske trænger du også til at få talt med nogen om, hvor bange du er for din operation. Det kan godt hjælpe, at sige højt, hvad man er bange for. Og de fleste mennesker, der skal opereres bliver bange.

Men derfor er det stadig svært at få sagt, det forstår jeg godt. Nogle synes det er nemmest bare at få det overstået og f.eks. sige “Jeg vil gerne tale med dig om noget, men jeg synes det er lidt svært, så jeg har brug for at du lytter”. Andre synes det er nemmere at vise dem det brevkasse-brev og -svar, de har skrevet herind, og så at tale ud fra det.

Man kan også skrive et nyt brev til sine forældre, som man kan skrive i hånden eller i en sms, man kan få hjælp til at skrive det her https://bornetelefonen.dk/skriv/.

Hvis ikke det går at sige det til dine forældre, så kan du måske sige det til en anden voksen, du stoler på? Det kunne f.eks. være en anden voksen fra familien, en lærer eller en pædagog.

Vi har på BørneTelefonens hjemmeside en side om selvskade, hvor der bl.a. er nogle råd til, hvordan man kan stoppe med at selvskade fx ved at finde alternativer, og ved at lave en handleplan for, hvad du kan gøre i stedet for når trangen kommer til at selvskade. På den måde lærer du dig selv andre veje at få ro på end ved at selvskade. Det kan godt være svært i starten, men jo mere du prøver at gøre noget andet, jo nemmere bliver det.

Du kan læse mere om det her https://bornetelefonen.dk/selvskade/.

Kender du LMS – Landsforeningen for spiseforstyrrelser og selvskade? LMS: Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade. De er nemlig eksperter i selvskade og i, hvordan du kommer ud af det. De har både en side med gode råd til at stoppe, en rådgivning, hvor du er anonym, og tilbud, hvis du ønsker at møde op personligt.

Og så er vi selvfølgelig også altid klar med et lyttende øre og et godt råd her på BørneTelefonen. Så hvis du har fået mod på at fortælle og snakke mere, er du velkommen til at skrive eller ringe til os her på BørneTelefonen, på tlf 116111 eller bornetelefonen.dk.

Jeg håber, at du kan bruge det mod, som du fandt i dig selv, da du skrev til os. Jeg håber, at det mod kan bringe dig videre, så du kan få hjælp til at komme ud af selvskaden og få det godt igen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.