Brev
Jeg tror at jeg har stress
Hej børnetlf.
Jeg skriver fordi jeg tror at jeg har stress.
Jeg er tit ked af det uden nogen grund, er tit nervøs, bange, ryster osv… jeg har søgt om det og har taget mange test og de siger at jeg skal kontakte min læge, men problemet er at jeg ikke tør at fortælle det til mine forældre.
Det er så slemt at jeg er begyndt at skære i mig selv… jeg er ikke lige den bedste i skolen og det gør mig rigtig ked af det.
Så det jeg vil have hjælp til er at komme af med det og se en læge
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Der kan være mange årsager til at man er ked af det og nervøs som du fortæller du er. Jeg kan godt forstå at det kan være svært at snakke med dine forældre om det. Sådan er der mange der har det, hvis de har noget de har det svært med. Men jeg tror det er en god idé at fortælle dem det. De ville også kunne hjælpe dig med at komme til lægen. Selvskade kan for nogen være en måde at tackle svære følelser på, men det løser ikke det der er svært, derfor er der brug for som du også selv er inde på at du får talt med fx din læge, så du kan få nogle råd til at få det bedre igen.
Nogle synes det kan være svært at finde det rigtige tidspunkt at få det sagt til deres forældre. Er der et tidspunkt hvor du er alene med fx din mor? Du kan starte med at sige at der er noget du gerne vil sige. Og så kan du fortælle at du går og er ked af det og kan blive bange. Ligesom du har været så god til at forklare her i brevet. Du kan også give dine forældre en kopi af dit brev her. Det kan somme tider være nemmere end at sige det ligeud.
Måske kan dine forældre allerede mærke på dig at du går og har det skidt. Det kan nemlig være rigtig svært at skjule for folk der kender én rigtig godt. Og så tror jeg faktisk at dine forældre vil blive rigtig glade for at du fortæller dem det, så de kan støtte og hjælpe dig.
Kender du for resten denne her hjemmeside? http://www.lmsos.dk/kan-vi-hjaelpe-dig/jeg-skader-mig-selv/. Her kan du få mere information om at at skade sig selv. Og du kan også skrive eller ringe anonymt til dem. De er dygtige og meget søde til at hjælpe. Og de vil også kunne snakke med dig om det med at du går og er ked af det og nervøs.
For det er vigtigt at du får noget hjælp, så du ikke går med de tanker og følelser du har alene. Det kan nemlig være rigtig svært.
Det er også en mulighed du tager en snak med en lærer du har det godt med. Fortælle om hvordan du har det både med dig selv og i skolen. Læreren vil kunne hjælpe dig til at trives bedre i skolen, både socialt og fagligt.
De bedste hilsner
BørneTelefonen