Brev
jeg skære i mig selv
hej brevkasse
her for ikke så lang tid siden begyndte jeg at skære i mig selv.
jeg har så mange spørgsmål.
jeg har overvejet meget nøje om jeg skulle skrive til jer, men til sidst besluttede jeg at gøre det, for hvad er det værste der kan ske.
jeg har ret svært ved at tale om dette, og har heller ikke sagt det til nogen, og ingen har fundet ud af det.
jeg ved ikke om jeg burde sige det til nogen, burde jeg sige det til min veninde? jeg ved det ikke for hvad nu hvis hun siger det til hendes mor og hun siger det til min mor, hvad vil der så ske? hvad vil der ske med mig
hvis nogen finde ud af dette?
håber i kan hjælpe mig.
mvh anonyme
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Hvor er det godt, at du fandt modet til at skrive ind.
Du spørger, om du skal sige det til din veninde; Det tror jeg ville være en rigtig god ide.
Det første skridt på vejen, mod at du kan få det bedre, er at få det sagt til nogen. Du har allerede taget et stort og modigt skridt ved at skrive herind, men hvis du kan finde modet til at sige det til din veninde, så tror jeg det vil være godt for dig. En ide kunne være at fortælle hende, hvorfor du gør det?
Når man begynder at skære i sig selv er det fordi, man ofte går med en masse følelser inden i, man ikke lige ved, hvad man skal gøre ved.
Det kan være:
- en følelse af tomhed,
- en følelse af ikke at have kontrol over noget
- en følelse af afmagt
- eller noget som sker mod en eller noget helt 5.
Der kan være rigtige mange ting, der gøre at man kommer til at skære i sig selv. Prøv at finde ud af, hvad det er for en følelse, du har i maven? Hvad er det der gør dig ked af det?
Der er selvfølgelig en mulighed for, at din veninde taler med sin mor, som siger det videre til din mor. Men de gør det for at hjælpe og støtte dig i at få det bedre. Man kan være bekymret for reaktioner fra andre. men det kan hjælpe at sige eller skrive, at man har brug for hjælp til at få det godt, igen.
En ide kunne være, at du fortæller det til din veninde og bagefter siger til hende, at du gerne selv vil fortælle din mor det, men at du først skal være klar til det. Derfor er det vigtigt for dig, at din veninde ikke siger det til sin egen mor. Måske kan din veninde også hjælpe dig med at sige det til din mor?
Men det er vigtigt, at du får sagt det til nogen og gerne en voksen, når du er klar. For det er ikke meningen, at man skal have det så dårligt, at man skærer i sig selv. Så hellere finde ud af, hvordan du kan få det godt igen.
Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os på BørneTelefonen. Vi sidder klar på SMS, chatten og telefonen. Det kan også være en hjælp at kigge på rådgivningen www.selvskade.dk
Kærlig hilsen
BørneTelefonen