Brev
Jeg ødelægger mine fingre
Jeg river skindet ved mine negle af konstant, det gør for det meste meget ondt, men jeg føler at jeg ikke kan lade vær. Og bagefter får jeg løse strimler, og store sår som jeg også river i, mine fingre ser ikke særlig kønne ud fordi man tydeligt kan se det, og fordi mine fingerspidser er konstant røde fordi jeg kradser og river i dem så galt.
Jeg gør det for det meste når jeg er nervøs eller vis jeg er ked af det, keder mig og sådan noget. Når jeg vasker fingre sviger det helt vildt, så jeg hader at vaske mine hænder, men det er jeg jo nød til. Når det er virkelig slemt går jeg med handsker hele dagen i skolen undtagen der hjemme. Tit sviger det også at have handsker på.
Mine forældre ved godt at jeg gør det, men tror ikke at de kan se hvor slemt det er, det er så slemt at jeg helst ikke giver hånd til nogen eller har dem fremme på et bord. Jeg har læst om en slags “sygdom” der hedder Dermatillomania som er en sygdom hvor man river i sit skind og ikke kan lade vær (så vidt jeg ved.) Jeg kan hellere ikke lade vær, så jeg tænkte på om det er det jeg fejler? er der noget man kan købe til at forhindre en i at rive og kradse i mine fingre?
Hilsen C….
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år, tak for dit brev med titlen "Jeg ødelægger mine fingre".
Du skriver, at du river og kradser i huden på dine fingre, så du får løse strimler og store sår, så det gør ondt og svider voldsomt. Når det er rigtig slemt, skjuler du dine hænder eller tager handsker på. Du beskriver det rigtigt som et tilfælde af dermatillomani, som du har læst om.
Det er et stort problem for dig, og tilsyneladende større, end du tror dine forældre tror. Prøver du også at skjule dine hænder for dem? Det vil nok være godt for dig, hvis du prøvede at forklare for dem, hvor stort et problem det er for dig. Så vil de måske bedre kunne støtte dig i at gøre noget ved det. For jeg læser også i dit brev, at du gerne vil holde op, men at det er meget svært for dig.
Du beskriver, at du mest gør det, når du er nervøs eller ked af det, men også når du keder dig. Og her er du inde på noget rigtigt: det gælder for dig som for andre med tvangsmæssige handlinger: det kan være forsøg på at fjerne fokus fra indre uro og smerte ved at flytte opmærksomheden over på noget konkret, enten noget smertefuldt eller en tvangsmæssig handling - eller begge dele.
Og for at komme disse handlinger til livs, kan det hjælpe at prøve at fokusere på, hvad der kan være grunden til, at du er nervøs eller ked af det.
Jeg tror, at det vil være en god ide for dig, at du får noget hjælp til det, så jeg synes, at du skal snakke med din læge om, hvor du kan få denne hjælp. Og her kommer dine forældres forståelse af din situation også ind i billedet, for at de kan støtte dig på den bedst mulige måde. En anden mulighed kunne også være at gå til skolens sundhedsplejerske og få en snak med hende. Hun har som regel en fast træffetid på skolen, og hun kan være god at snakke med.
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.