Jeg magter ikke mit liv mere. Hvad skal jeg gøre?

Hejsa.

Inden jeg starter på min meget lange historie, vil jeg gerne gøre opmærksom på, at det nok ikke er rar læsning.

Det hele starter med, at jeg i en alder af 8 år finder ud af, at jeg har autisme og går i en specialklasse, da jeg på dette tidspunkt havde lært at læse og fandt et brev fra kommunen til mine forældre. Jeg husker ligeså tydeligt hvad der skete, da jeg læste brevet: Jeg blev ked af det, jeg følte mig anderledes og mindre værd som menneske. Jeg delte det ikke med nogen, for allerede dengang var jeg fast besluttet på, at jeg ikke skulle være nogen tudeprinsesse, der skulle belemre andre med mine problemer.

Da jeg cirka var 12 år blev mine tanker om det lidt bedre, og jeg blev bedre til at acceptere det. Lige indtil perioden for mobning – som jo er omkring den alder – startede. Jeg begyndte at mobbe mine faktisk ellers rigtig tætte venner sammen med nogle mindre gode nogle (for at blive anerkendt af dem), og det resulterede i, at jeg senere blev mobbet af mine tætte venner sammen med dem, jeg selv mobbede sammen med. Dette varede til jeg cirka var 14 år.

Efter denne periode i mit liv var jeg meget knust, ulykkelig og utilfreds med mig selv. Jeg følte mig igen anderledes, dum og ubrugelig som menneske, og jeg havde bestemt ikke lyst til at blive i specialklassen.

Da jeg så cirka var 15 og vel var på 8. klassetrin, var den hidtil værste del af mit liv begyndt. Mit selvværd var nærmest ikke eksisterende, så jeg blev enormt skoletræt og var egentlig ligeglad med skolen i bunden.

I vinteren samme år besluttede jeg mig for at skifte skole, hvor jeg havde en enkelt samtale med mine forældre, men uden alt følelsespjattet. Jeg fik skiftet skole, men også til en, hvor jeg igen kom i specialklasse, så det var jo ikke meget bedre.

Nu begyndte det, hvor man åbenbart skulle snakke med sin UU-vejleder om, hvad man skulle efter skolen. Jeg vidste ikke, hvad jeg ville, for jeg havde jo ikke gået op i skolen de sidste to år – overhovedet. Så jeg havde ikke så meget at arbejde med..

Det resulterede i, at da mine forældre for nogle måneder siden sagde, at jeg skulle tage stilling til, hvad jeg ville, for alvor fandt ud af min person. Jeg fandt ud af, at jeg ikke længere ville være deres lille nikkedukke, der bare gjorde hvad de sagde. Jeg ville selv bestemme over mit liv, for det er jo mig, der skal leve det – ikke dem.

Mens jeg går og overvejer, hvad jeg ville, sker der dog noget uheldigt: Mine forældre begynder at holde møder med lærerne og min vejleder, og beslutter sig for at lægge en plan om, at jeg skal tage en STU, der er tilrettelagt autister. Dette kan på ingen måde komme på tale, og jeg vil hellere stå ufaglært om 10 år end jeg vil tage denne.

Jeg får så ringet til kommunen uden mine forældre ved det, hvor jeg får sparket UU-vejlederen ud af mit liv og får en ny. Dette gør, at mine forældre skal starte helt forfra, hvilket jeg selvfølgelig havde håbet på, for så kunne jeg få mere tid til at planlægge, hvordan jeg skulle holde dem på afstand fra mig og mit liv.

Senere fortalte jeg dem meget kontant, at jeg havde tjekket deres Forældreintra i et halvt år (hvilket ikke passer – jeg har holdt øje med den i snart 2 år), og at hvis jeg ikke godkendte de beskeder, de sendte fra den, ville jeg lukke for deres adgang. De var selvfølgelig ikke glade for udmeldingen, men de kunne jo ikke gøre noget ved det, så de indordnede sig.

Siden har der ikke været nogen møder, så jeg føler, at jeg har vundet kampen.

Nu er de dog begyndt at skrive med mine lærere over telefon i stedet (dem tjekker jeg selvfølgelig også), og det er jo ikke ligefrem bedre. De holder ingen møder, men de vil fortsat gerne bestemme over mit liv og hvad jeg skal, og det bryder jeg mig ikke om.

De tror, at jeg er anderledes, fordi jeg er autisme, men det er jeg ikke. Jeg er bare mig – og det vil de gerne ændre på.

Jeg blev for godt 2 måneder siden flyttet ned i en rigtig 9. klasse på fuld tid (altså jeg havde slet ikke noget med specialklassen at gøre herefter), og jeg mærker intet til det – overhovedet. Jeg føler mig fuldstændig hjemme, og jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke altid har gået i den.

Jeg er dog begyndt at drikke mig fra mine problemer omkring dette, hvilket jo hverken er en god eller sund vane. Når jeg f.eks. har haft et skænderi med mine forældre (og det er tit efterhånden), kan jeg godt finde på at gå ned i kælderen, tage en flaske vodka ned i lommen og smugle den med ud på en gåtur i skoven bare for mig selv. Her drikker jeg mig lige tilpas i hegnet, og når dette sker, glemmer jeg fuldstændig mine forældre og alt andet i verden. Jeg nyder bare livet på grund af alkoholen.

Jeg kan også godt finde på at tage nogle øl med i skole og drikke dem i frikvartererne, så jeg er påvirket i timerne efter. Jeg er endnu ikke blevet opdaget i dette.

Det er generelt bare blevet sådan en hverdagsrutine for mig at indtage en eller anden form for alkohol, når jeg kommer hjem fra skole, for så slapper jeg af. Når mine forældre så kommer hjem, går jeg ud af huset i nogle timer for at de ikke skal opdage det.

Jeg har givet op på livet. Jeg vil ikke mere. Jeg stoler ikke på, at mine forældre vil mig det godt, at mine lærere vil mig det godt eller i det hele taget at nogen vil mig det godt. Jeg har mest af alt lige nu bare lyst til at tage nogle piller og komme væk fra livet med det samme. Få det overstået.

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år.

Tak for dit lange brev om dit liv. Det er ikke spor for langt, for du har meget på hjerte, der kræver mange ord. Du skriver godt og jeg får et godt indtryk af, hvodan dit liv har formet sig, og hvor du står lige nu.

Det er fint, at du stopper op nu og beder om hjælp. Når man som du har selvmordstanker og er begyndt at dulme problemerne med alkohol, er det vigtigt at dele de svære ting  med nogen. Derfor er jeg glad for, at du nu har skrevet til BørneTelefonen.

Det er ikke en rar situation, du er i. Du har mistet tilliden til dine forældre og dine lærere, og stoler ikke på, at de vil dig det godt. Det betyder, at du har en følelse af, at du står helt alene med alting. Jeg forstår godt, at du har brug for at slappe af fra det hele, og at du bliver fristet til at dulme dig selv med alkohol. Men du ved også godt, at alkohol ikke løser dine problemer, tvært imod, for oven i de problemer, du har i forvejen, er der nu kommet et alkoholproblem.

Du skriver, at du har givet op på livet. Men heldigvis har du åbnet en lille kattelem af livsmod ved at skrive dit brev.

For der er flere muligheder for, at du kan få hjælp.

Jeg vil foreslå, at du henvender dig til den rådgivning, der hedder www.Headspace.dk Her kan du henvende dig gratis og anonymt, og de har tilbud i 15 byer landet over. Her er der dygtige rådgivere, der er vant til at tale med unge, der har det svært, og som føler, at de står helt alene med problemerne. Jeg er sikker på, at de vil tage godt imod dig, og at du kan få den støtte og hjælp, du har brug for.

Jeg tænker på, at du ikke trives så godt derhjemme. Hvis du er interesseret i at få hjælp til din hjemmesituation, er det kommunen, du skal henvende dig til. Alle kommuner har en anonym rådgivning for  unge. Du kan finde information om det på din kommunes hjemmeside.

Hvis du gerne vil tale med kommunen, er der mulighed for, at du kan få en bisidder fra Børns Vilkår. Bisidderen kan støtte og hjælpe dig ved møder med sagsbehandler og oplyse dig om dine rettigheder.

Som du kan se, er der gode muligheder for, at du ikke behøver at gå alene med problemerne mere. Takket være dit gode, lange brev har du givet dig selv mulighed for at komme videre i dit liv. Jeg håber og tror på, at det vil lykkes for dig.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.