Brev
Jeg kan ikke lade vær.
Kære Brevkasse
Jeg er en ung pige på 17år og har gjort skade på mig selv meget længe.
Jeg startede da jeg var 13år og med årende er det blevet værre og værre,
jeg er nu 17år og går på en uddanelse hvor jeg er tvunget til at vise mine arme og være sammen med mennesker næste hele tiden.
Jeg vil gerne stoppe men jeg har trangen til det og ende altid med at gøre det igen.
Jeg har en kæreste som godt ved at jeg skærer i mig selv og han er selvfølglig ikke er glad for det. Han bliver ked af det vær gang han ser et nyt sår/mærke. Jeg vil virkelig gerne stoppe for ham og allermest for mig selv.
Jeg hader at gå på gade med friske sår og folk stirre og hvisker så snart de får øje på mine arme.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Tak for dit brev!
Du skal vide, du ikke er alene om at stå i sådan et dilemma, men du skal da helt klart have noget hjælp til at finde andre måder at takle udfordringer og vanskeligheder på, fremfor at skære i dig selv. Og det kan du godt få.
Det er først og fremmest vigtigt at få defineret, hvad det er, der får dig til det. For dét at skære i sig selv er som regel et symptom på, at man går og er ked af noget.
Så hvad går du mon og er ked af? Er der ikke nogen, du kan tale med og søge råd hos i din nære omgangskreds? Når man går og er ked af det, vred, frustreret, bange, eller hvad det nu kan være, så er det vigtigt, at man får talt en masse om det, så man ikke selv skal gå og bære på smerten. For skal man det, kan man gå hen og blive helt indebrændt, så man til sidst må skære i sig selv for at få modvægt til det, der gør ondt indvendig. Forstår du mon, hvad jeg mener?
Jeg vil anbefale dig, at du tager kontakt til Landsforeningen Mod Spiseforstyrrelser og Selvskade.
Her kan du få gratis rådgivning, ligesom de også har støttegrupper du kan deltage i. De har også hjælp til pårørende, så måske både du og din kæreste kan have glæde af at kontakte dem. I kan jo starte sammen med at tjekke deres hjemmeside ud.
Derudover vil det være en god idé at tale med både venner, kæreste og familie. Du har også muligheden for at tage en snak med din læge. Måske lægen kan henvise dig til en psykolog, som vil kunne hjælpe dig med at komme til bunds i de ting, der går dig på, og hjælpe med alternative handlemuligheder når trangen til selvskade melder sig.
Du har allerede taget et stort skridt ved at skrive til os. Du har ønsket om at ændre på tingene for din egen skyld og har en dejlig kæreste der støtter dig. Du er på vej. Jeg håber du er klar til at række ud efter yderligere hjælp.
Kærlig hilsen BørneTelefonen