Brev
Jeg kan ikke glemme det!
Hejsa.
Jeg er en pige på 13 år, og for et par måneder siden skar jeg i mig selv. Jeg fortryder hvad jeg gjorde, og vil helst ikke have at folk skal vide det.
Problemet er bare de grimme ar jeg har fået, som folk også kommenterer på.
Jeg vil gerne bare glemme min tid som ‘cutter’, men det er svært, når der hele tiden er noget eller nogle der minder mig om det.
Har i nogle gode råd til hvad jeg kan gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil glemme, at du har cuttet. Og som du selv siger, så kan det være rigtig svært, da arrene sidder der og kigger på én.
For at undgå at andre ligger mærke til dine ar, så kunne du måske forsøge at skjule dem så godt som muligt. Det er jo heldigvis stadig koldt, så lange trøjer og bukser er sikkert dit hverdags outfit. Så lige den del er måske ikke så problematisk. Så kan det være, at du skal tænke ekstra over, om du hiver op i ærmerne i løbet af dagen, så arrerne bliver synlige.
Det er ikke så længe siden du har cuttet, så dine ar vil stadig blive mindre tydelige og pænere som tiden går. Det samme vil dine tanker og frustrationer. Du skal finde ud af, hvad der kan virke for dig og hvordan du kommer videre. Arrene skal som sagt nok blive pænere med tiden. Hvis du ikke føler de bliver pænere, så kan du kontakte din læge og så kan han hjælpe dig med, hvad du kan gøre. Det kan være, at du skal smøre arrene med creme og massere lidt omkring arrene. Det kan få huden og det arvæv, der har dannet sig, til at 'slappe' af og blive mere jævn med huden omkring det.
Arrene vil måske være der resten af dit liv, så du skal finde ud af, hvordan du bedst kan leve med dem. En ting kan være at skjule dem her i starten. Men det bliver man også træt af i længden. Måske ved din omgangskreds, at du har cuttet og måske har de også set dine ar. Hvis de har det, så er der måske ingen grund til at skjule dem? Jeg ved godt, at du ikke har lyst til at blive mindet om det hver dag, men det vil måske hjælpe dig at tale åbent om det.
Det kan være, at du hjælper andre til ikke at begynde og cutte og du vil måske hjælpe dig selv med at holde fast i, at du ikke vil cutte igen. Fysiske ar kan minde os om, at vi har været igennem noget der har været svært, men at man nu har det ok og er stoppet med at skade sig selv. Måske kan du se på arrene, som noget du har kæmpet med og nu har du kæmpet for at stoppe skaden. At du har gjort en indsats for at få det godt, og det lykkedes. Hvis folk spørger til dine ar eller siger; 'du har nogle ar der!?' Så kunne man jo svare; 'ja, der er nogle ar!' og mere behøver man ikke at sige, med mindre at du selv vil fortælle om det. Men det har du absolut ikke pligt til. Du skal selv bestemme. hvor din grænse for at svare på spørgsmål går. Det her er bare en ide, det kan være, at det er noget andet der hjælper dig. En ting skal du i hvert fald tage med dig og det er, at det så sejt, at du er stoppede med at cutte! Du kan være til stor inspiration for andre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.