Jeg har VIRKELIG mange problemer lige for tiden!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære duTusind tusind tak for dit brev. Det er meget tydeligt, at du har brug for noget hjælp og støtte og derfor er det rigtig godt, at du har skrevet brevet. Nogen gange kan det være et første skridt på vejen. Jeg ved, at der også er mange andre, der går med tanker lige som du gør og oplever noget i stil med det, du oplever. Nu kan andre også læse om hvordan du har det, og læse om, hvad der måske kan være muligt at gøre ved sin situation. Det er en anden grund til, at jeg synes det er rigtig godt, at du har skrevet brevet.Du fortælle om mange ting som du bokser med, og det er rigtig godt, fordi det giver et godt billede af hele din situation. Jeg håber, jeg har forstået det hele rigtigt og at jeg kan give dig nogle råd, som du kan bruge til noget.Det virker på mig, som om du er en pige, for hvem venner og veninder betyder rigtig meget. Sådan er det for rigtig mange. Vi har alle sammen brug for at være en del af et fællesskab og derfor kan det være super hårdt, hvis vi føler os lukket ude eller vi kommer til at gøre noget, hvor vi bliver bange for at miste et venskab. Måske er det dét du oplever med den pige, som du har fortalt du er forelsket i, når hun ignorerer dig. Mon du kan genkende det? Jeg ved jo selvfølgelig ikke, hvorfor pigen reagerer som hun gør, men måske ved hun ikke, hvordan hun skal håndtere, at du har sagt til hende, at du er forelsket i hende. Det med at blive forelskede i en af samme køn er stadig tabu for nogle. Hun bliver måske usikker på, hvordan det vil påvirke jeres venskab, at du er forelsket i hende.Dét, at du har det skidt med, at du har fortalt en løgn til en veninde, får mig også til at tænke på, at du har en høj moral på den måde, at du gerne vil gøre det rigtige. Det er jo rigtig, rigtig flot, at du tænker sådan, men det kan også blive meget hårdt for dig, hvis du ikke må gøre noget forkert.  Måske er det også sådan, at det hænger sammen med dine tanker om at være dygtig i skolen når du skriver, at du er bange for at fejle. Kan du mon genkende det? Vi kan jo alle komme til at gøre noget forkert, og vi har brug for, at folk kan tilgive os, selv om vi har gjort noget, der ikke var så smart. Men det er også vigtigt at kunne tilgive sig selv! Når dine veninder bliver bekymrede fortæller det mig, at du betyder noget for dem, også selv om du oplever at de ignorerer dig. Måske kan du komme i tanke om situationer, hvor andre har gjort noget forkert, som du har tilgivet?Jeg bliver bekymret, lige som dine veninder, når du fortæller at du cutter og tænker på at tage dit eget liv. Derfor tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du finder nogle voksne, som du kan tale med om, hvordan du har det med. Du fortæller, at din lærer ved, at du cutter, men at det gør dig utryg. Jeg kan godt forstå det gør dig utryg, men kan du måske også føle det som en lettelse, at han nu ved lidt om, at du har det svært? Jeg tænker på, om den viden han har nu måske kan åbne op for, at du kan betro dig mere til ham? Det er måske også en mulighed, at du fortæller ham, at du gerne vil tale med en kvindelig lærer? Det vil han forstå, er jeg sikker på.Det kan også være, at der er en anden voksen, som du kan betro dig til? Det kan måske være en anden lærer eller en forældre til en god ven eller veninde? Eller er der nogle andre voksne i familien fx en moster eller faster, som du kunne tale med? Jeg kan forestille mig, at det kan være rigtig svært at tage hul på at skulle fortælle, men jeg tænker, at du har taget et stort skridt ved at skrive brevet. Måske kan du bruge brevet, også i den situation og vise det til en voksen. Så kan du bruge brevet til at forklare for personen, hvad du føler og hvad der går dig på.Du skriver, at dine forældre aldrig må finde ud af, hvordan du har det. Jeg bliver nysgerrig efter at finde ud af, hvorfor de ikke må det. Jeg tænker, det må være et stort pres for dig, at de ikke må finde ud af noget. Ved du mon, hvorfor de ikke må vide noget? Jeg tænker, at det måske er fordi, du er bange for, hvordan de vil reagere? Forældre bliver jo kede af det, hvis de finder ud af, at deres børn ikke har det godt og de bliver meget bekymrede, hvis de finder ud af, at deres børn cutter og tænker på at tage deres eget liv. Derfor kan de komme til at reagere på en måde, der gør det hele endnu værre. Dine forældre vil kunne ringe på ForældreTelefonen på 35555557 og få hjælp til, hvordan de kan støtte dig på den bedste måde. Måske vil det være en hjælp for dig at du kan sige det til dem, hvis du vælger at fortælle dem om, hvordan du har det.Jeg har prøvet at give dig noget hjælp til, hvordan du mon kan finde en god voksen at betro dig til. Hvis det er dét du vælger at gøre, skal du huske, at du ikke behøver fortælle mere, end du har lyst til. Du kan jo begynde med at fortælle, at du er bange for at fejle i skolen, eller fortælle om, at du føler dine veninder ignorerer dig. Måske er det svært for dig at finde ud af, hvordan du skal tage hul på sådan en snak? Hvis du har lyst, kan du ringe til BørneTelefonen på 116111 og få nogle konkrete ideer til, hvordan du kan gøre det. Du kan måske læse brevet og svaret højt og på den måde forklare, hvad det er, du gerne vil have hjælp til.Jeg vil gerne endnu en gang sige tak for dit brev. Jeg synes det er så mega sejt af dig, at du har haft mod til at dele dine tanker og oplevelser med andre. Og så vil jeg ønske dig super meget held og lykke med det hele og med at dine tanker om dét der er svært kan blive mindre, hvis du får mulighed for at dele dem med andre.De største tanker og kram fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.