Brev
Jeg har givet op på mig selv
Hej BB
Jeg er en snart 17-årig pige som lige er startet på gymnasium.
Sidste år gik jeg på efterskole, og jeg kan være ligeså godt sige, at det var det værste år i mit liv.
Jeg var genert, indadvendt, dårlig til at fokusere og jeg tog hele 20 kilo på det år.
Jeg begyndte af få en “Mild” Depression for at sige det kort.
Jeg var aldrig glad eller spændt på noget. Jeg brugte alt min tid på at se film og serier for at glemme alt om den virkelige verden. Jeg følte mig fanget og lille på efterskolen, og jeg begyndte at cutte bare for at føle en anden form for smerte.
Min familie var dog meget støttende og fik mig sendt til 2 forskellige Teapeuter. De hjalp ikke.
Men nu er jeg ude af efterskolen og jeg var klar på at starte på en frisk.
Der er gået 5 måneder nu og der er ikke sket en disse.
Jeg har ikke tabt mig. Jeg har prøvet at gå i fitness og spise en varieret kost, men det ender altid med at jeg går hjem og drukner min stress i kakao og chokolade.
Mine karekterer er styrtdykket og mange af mine lærer er bekymret for mig, de har trukket mig ud 2 gange for at spørge om jeg var okay (Nok fordi jeg “Sover” I timen).
Jeg har aldrig fortalt dem hvordan jeg har det.
Jeg kan ikke koncentrere mig om noget, hverken lektier, vægtab eller brug af mine mere kreative evner. Det føltes som om jeg går rundt som en zombie imens min verden lige så stille går under for mine fødder.
Problemerne hober sig op, men jeg kan ikke finde styrke eller vilje til at gøre noget ved det.
Når jeg får en dårlig karekter så reagerer jeg ikke. Jeg er ret så ligeglad (Selvom jeg dybest set godt ved at de vil påvirke hele min fremtid). Men det der bekymrer mig mest er når jeg endelig får en god karekter, for der føler jeg hverken stolthed eller den mindste rest af glæde over et godt stykke arbejde.
Hvorfor er jeg så ligeglad?
Jeg plejede at være den klogeste pige i folkeskolen. Alle kunne lide mig og mine karektere var på 10-12 skalaen.Jeg var glad og stolt, jeg gik pænt klædt og elskede at få ros fra både læere og venner.
Lige nu ligger jeg på et gennemsnit af 02-4, førhen ville jeg have hadet mig selv for den ringe karekter. Men det gør jeg ikke. Jeg er bedøvende ligeglad
Andre dage går jeg dog amok og tager mig selv i at græde mig i søvn.
Jeg føler tit et gabende hul i min mave og jeg kan aldrig græde, skrige eller cutte den væk.
Jeg er holdt op med at tale med min mor om det, da hun selv går rundt med mange problemer for tiden (Hun er ulykkelig på sin arbejdsplads).
Lige nu er jeg begyndt at acceptere at jeg er dum. Jeg er dum, jeg er fed, og jeg trækker kun mine venner og families humør ned med mig.
Jeg prøver at undgå det med at aldrig forlade mit værelse- Jeg er stort set aldrig udenfor.
Jeg har været deprimeret i over 2 år nu.
Jeg ville ønske at jeg kunne gå tilbage til at gøre det jeg elsker (Skrive historier, træne, læse godt bøger, rejse) Men min lyst er ikke med mig mere.
Jeg ved ikke længere hvad jeg skal gøre…
Tak fordi i gad at læse mit brev
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tusind tak for dit brev herind og tak for din tillid til os. Du kan tro vi forstår dig. Dine tanker og følelser om livet, hvem er jeg? Hvordan skal jeg dog få en god fremtid og et dejligt liv? hvad er jeg værd? Bliver det nogensinde bedre? Du skal vide at du ikke er alene om at have det sådan. Disse tanker og følelser deler du med mange andre unge mennesker, men nogle har det selvfølgelig sværere end andre.
Du skriver, at i folkeskolen gik det godt med vennerne, alle kunne lide dig og du fik rigtig gode karakterer. Du følte glæde og stolthed og gik pænt klædt. Da du kom på efterskole begyndte du at få det rigtig svært med depression, cutting og vægtforøgelse. På trods af, at du er parat til en ny start nu, sker der ikke noget og det er selvfølgelig en meget hård tilstand som suger glæde og energi ud af dig. Igen vil jeg sige dig tak for dit brev, for det fortæller mig at du har en styrke og vilje til at tingene skal blive anderledes og at du ønsker dig at opleve noget andet i livet, måske at finde frem til hvad du kan og vil fremover.
Vi er alle unikke mennesker med vores helt egen personlighed. Vi har alle noget at tilbyde andre og masser af kærlighed at gi af. Vi er født nysgerrige og med en tro på at andre mennesker er gode og vil os det godt. Hvis der sker noget under opvæksten, det kan være hjemme, i skolen eller måske blandt venner, der ændrer ved vores opfattelse af, for eksempel, om andre vil os det godt, ja så begynder vi også at tvivle på om vi er gode nok. Hvis vi gang på gang kommer ud for oplevelser af, at der sker noget hvor vi synes vi ikke er gode nok, så kan det gå hen og blive en permanent opfattelse af os selv.
En depression kan opstå uden der er en åbenlys årsag og være mild eller voldsom, desværre har mange den opfattelse, at de selv er skyld i depressionen og at de derfor selv skal finde ud af at komme ud af den igen. Har man en depression bliver den betegnet som en sygdom som man skal have hjælp til at overkomme. Jeg tænker du vil have gavn af at tale med din læge om hvordan du præcis går og har det. Lægen vil kunne hjælpe, støtte og måske henvise til anden hjælp, hvad mon du tænker om dette?
Det jeg gerne vil sige med alt dette, er, at under denne opfattelse af dig selv som ikke god nok, under den mulige depression, så findes der stadig en helt almindelig sød pige med en skøn personlighed og med masser af kærlighed. Denne selvopfattelse som du lider under i dag, den er ikke dig, du skal vide, du er præcis god nok, lige som du er. Denne negative selvopfattelse kan skrælles af.
Jeg tænker, at med støtte fra dine venner og familie og eventuelt en læge, så vil du, stille og roligt kunnet få skrællet de kedelige lag af, der udgør den negative selvopfattelse. Når man er deprimeret, oplever man ofte at være ligeglad med det hele, at føle sig tom, denne tilstand/følelse ændrer sig ofte når man får hjælp udefra. Familiens hjælp og støtte bliver mere mærkbar og tydelig, når man begynder at åbne op og fortælle hvordan man har det. Jeg vil rigtig gerne opfordre dig til at finde en at snakke med, omkring de ting der fylder meget hos dig, det kan være et familiemedlem,  en lærer i gymnasiet, en veninde eller en anden voksen du er tryg ved. Når man går med sine problemer alene, kan det nogle gange være svært at se mulighederne for at det kan blive anderledes. Andres erfaringer, viden og tanker kan være meget værdifulde og brugbare, for at genfinde glæden og energien.
Du kan også få en aftale med din uddannelses vejleder. UU vejlederen er vant til unge som har udfordringer som dig. Måske kan han/hun hjælpe dig med at prøve nogle forskellige ting, eller de kan fortælle om nogle andre muligheder som du ikke har tænkt på. Med alle disse valg unge tilbydes, kan man sagtens komme til at gøre valg, som man fortryder, og hvem ved, måske har du muligheden for at vælge en anden retning eller uddannelse, for som du skriver, så besidder du mange kvaliteter og faglige kvalifikationer fra din skoletid, de er der stadig og det gælder om at få hjælp til at få sat dem i spil, så du kan blomstre og få åbnet den boks, du føler dig låst fast i.
Du skriver at du ikke vil bekymre din mor igen ved at fortælle du har det skidt, men det er altid godt at hjemmet er med i den healings proces du skal igennem. Din mor/din families opgave er at elske dig, støtte dig og være med dig hele vejen. Jeg håber, din familie får muligheden for at være sammen med dig, om at få tilliden til dig selv tilbage. Du skriver du har en støttende familie, hvilket er dejligt at læse. Du er rigtig god til at skrive, så tænkte, hvis du synes det er svært at få fortalt din familie om hvordan du har det, kunne du måske skrive det ned og vise dem, eller måske vise dem dit brev og mit svar, hvad tænker du mon om dette forslag?
Dagbog. Jeg ved fra andre, som har stået i lignende situationer, at det kan være en form for selvhjælp at skrive dagbog. Det kan både være i form af breve til sig selv eller skrive de dage, man har lyst. Der findes ikke én rigtig form, men find den der passer til dig. Det kan måske være en start, at gå så langt tilbage som du kan huske og beskrive dig selv, som du husker det og med tiden, får du måske skrevet din egen historie.
Den historie kan være med til at vise dig hvordan du har udviklet dig og stadig gør,. Det kan være en stor styrke at blive bevidst om sine egne ressourcer og vilje – det er det, som bærer os igennem svære tider. Måske ville det også være en måde for dig, at nærme dig dine gamle livsværdier og livslyst? Tror du, det kunne være noget for dig? Der kan være mange små og store udfordringer på vejen, men måske får du reflekteret og tænkt mere over, hvad der er vigtigt for dig og hvad der giver dig livsglæde og god energi.
Du kan også i din dagbog skrive ned, det du syntes er godt og værdifuldt ved fx en ven, skolen, fritiden, dig selv eller livet i det hele taget. Skriv det ned, så du kan læse det igen eller skrive mere på, når du kommer i tanker om det. Det kan være alt muligt, som giver dig focus på hvad der er godt ved livet. Somme tider er du sikkert også ude for at noget lykkedes, så skriv det ned, for det bakker dig op i, at du er god nok lige præcis for den du er. Så kan du hver dag eller aften tænke over tre ting som du synes er gode ved dig selv, det kan være noget du har gjort, sagt, tanker du har tænkt eller noget ved dig selv - en drøm du har om at gøre noget og måske også, hvordan den kan blive virkelig. Måske drømmer du om at gøre eller sige noget til nogen, så prøv at forestil dig situationen og skriv ned, hvad og hvordan du vil gøre det - den dag, du tager mod til eller griber chancen. Det skal være positivt for dig, og noget du mener. Skriv det i en bog, som er din og helst noget nyt hver dag, så du får øje på det gode i og omkring dig. Det kan være, at du til at begynde med kan komme i tanke om en ting, så er det også fint.
Jeg ved at det ikke er nemt og ligetil at ændre på ens livssituation. Men husk at du ikke behøver at være alene i denne proces, ræk ud efter dem som kan støtte dig, familie, venner, læge. For at lære livet og blive et mere erfarent menneske for hver dag, så må man acceptere at man laver fejl af og til. Det er de fejl man laver som man får erfaring af.
Håber du kan bruge nogle af mine forslag? Hvis du har lyst er du selvfølgelig meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, eller at logge på vores chat.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen