Jeg har givet op på mig selv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tusind tak for dit brev herind og tak for din tillid til os. Du kan tro vi forstår dig. Dine tanker og følelser om livet, hvem er jeg? Hvordan skal jeg dog få en god fremtid og et dejligt liv? hvad er jeg værd? Bliver det nogensinde bedre? Du skal vide at du ikke er alene om at have det sådan. Disse tanker og følelser deler du med mange andre unge mennesker, men nogle har det selvfølgelig sværere end andre.

Du skriver, at i folkeskolen gik det godt med vennerne, alle kunne lide dig og du fik rigtig gode karakterer. Du følte glæde og stolthed og gik pænt klædt. Da du kom på efterskole begyndte du at få det rigtig svært med depression, cutting og vægtforøgelse. På trods af, at du er parat til en ny start nu, sker der ikke noget og det er selvfølgelig en meget hård tilstand som suger glæde og energi ud af dig. Igen vil jeg sige dig tak for dit brev, for det fortæller mig at du har en styrke og vilje til at tingene skal blive anderledes og at du ønsker dig at opleve noget andet i livet, måske at finde frem til hvad du kan og vil fremover.

Vi er alle unikke mennesker med vores helt egen personlighed. Vi har alle noget at tilbyde andre og masser af kærlighed at gi af. Vi er født nysgerrige og med en tro på at andre mennesker er gode og vil os det godt. Hvis der sker noget under opvæksten, det kan være hjemme, i skolen eller måske blandt venner, der ændrer ved vores opfattelse af, for eksempel, om andre vil os det godt, ja så begynder vi også at tvivle på om vi er gode nok. Hvis vi gang på gang kommer ud for oplevelser af, at der sker noget hvor vi synes vi ikke er gode nok, så kan det gå hen og blive en permanent opfattelse af os selv.

En depression kan opstå uden der er en åbenlys årsag og være mild eller voldsom, desværre har mange den opfattelse, at de selv er skyld i depressionen og at de derfor selv skal finde ud af at komme ud af den igen. Har man en depression bliver den betegnet som en sygdom som man skal have hjælp til at overkomme. Jeg tænker du vil have gavn af at tale med din læge om hvordan du præcis går og har det. Lægen vil kunne hjælpe, støtte og måske henvise til anden hjælp, hvad mon du tænker om dette?

Det jeg gerne vil sige med alt dette, er, at under denne opfattelse af dig selv som ikke god nok, under den mulige depression, så findes der stadig en helt almindelig sød pige med en skøn personlighed og med masser af kærlighed. Denne selvopfattelse som du lider under i dag, den er ikke dig, du skal vide, du er præcis god nok, lige som du er. Denne negative selvopfattelse kan skrælles af.

Jeg tænker, at med støtte fra dine venner og familie og eventuelt en læge, så vil du, stille og roligt kunnet få skrællet de kedelige lag af, der udgør den negative selvopfattelse. Når man er deprimeret, oplever man ofte at være ligeglad med det hele, at føle sig tom, denne tilstand/følelse ændrer sig ofte når man får hjælp udefra. Familiens hjælp og støtte bliver mere mærkbar og tydelig, når man begynder at åbne op og fortælle hvordan man har det. Jeg vil rigtig gerne opfordre dig til at finde en at snakke med, omkring de ting der fylder meget hos dig, det kan være et familiemedlem,  en lærer i gymnasiet, en veninde eller en anden voksen du er tryg ved. Når man går med sine problemer alene, kan det nogle gange være svært at se mulighederne for at det kan blive anderledes. Andres erfaringer, viden og tanker kan være meget værdifulde og brugbare, for at genfinde glæden og energien.

Du kan også få en aftale med din uddannelses vejleder. UU vejlederen er vant til unge som har udfordringer som dig. Måske kan han/hun hjælpe dig med at prøve nogle forskellige ting, eller de kan fortælle om nogle andre muligheder som du ikke har tænkt på. Med alle disse valg unge tilbydes, kan man sagtens komme til at gøre valg, som man fortryder, og hvem ved, måske har du muligheden for at vælge en anden retning eller uddannelse, for som du skriver, så besidder du mange kvaliteter og faglige kvalifikationer fra din skoletid, de er der stadig og det gælder om at få hjælp til at få sat dem i spil, så du kan blomstre og få åbnet den boks, du føler dig låst fast i.

Du skriver at du ikke vil bekymre din mor igen ved at fortælle du har det skidt, men det er altid godt at hjemmet er med i den healings proces du skal igennem. Din mor/din families opgave er at elske dig, støtte dig og være med dig hele vejen. Jeg håber, din familie får muligheden for at være sammen med dig, om at få tilliden til dig selv tilbage. Du skriver du har en støttende familie, hvilket er dejligt at læse. Du er rigtig god til at skrive, så tænkte, hvis du synes det er svært at få fortalt din familie om hvordan du har det, kunne du måske skrive det ned og vise dem, eller måske vise dem dit brev og mit svar, hvad tænker du mon om dette forslag?

Dagbog. Jeg ved fra andre, som har stået i lignende situationer, at det kan være en form for selvhjælp at skrive dagbog. Det kan både være i form af breve til sig selv eller skrive de dage, man har lyst. Der findes ikke én rigtig form, men find den der passer til dig. Det kan måske være en start, at gå så langt tilbage som du kan huske og beskrive dig selv, som du husker det og med tiden, får du måske skrevet din egen historie.

Den historie kan være med til at vise dig hvordan du har udviklet dig og stadig gør,. Det kan være en stor styrke at blive bevidst om sine egne ressourcer og vilje – det er det, som bærer os igennem svære tider. Måske ville det også være en måde for dig, at nærme dig dine gamle livsværdier og livslyst? Tror du, det kunne være noget for dig? Der kan være mange små og store udfordringer på vejen, men måske får du reflekteret og tænkt mere over, hvad der er vigtigt for dig og hvad der giver dig livsglæde og god energi.

Du kan også i din dagbog skrive ned, det du syntes er godt og værdifuldt ved fx en ven, skolen, fritiden, dig selv eller livet i det hele taget. Skriv det ned, så du kan læse det igen eller skrive mere på, når du kommer i tanker om det. Det kan være alt muligt, som giver dig focus på hvad der er godt ved livet. Somme tider er du sikkert også ude for at noget lykkedes, så skriv det ned, for det bakker dig op i, at du er god nok lige præcis for den du er. Så kan du hver dag eller aften tænke over tre ting som du synes er gode ved dig selv, det kan være noget du har gjort, sagt, tanker du har tænkt eller noget ved dig selv - en drøm du har om at gøre noget og måske også, hvordan den kan blive virkelig. Måske drømmer du om at gøre eller sige noget til nogen, så prøv at forestil dig situationen og skriv ned, hvad og hvordan du vil gøre det - den dag, du tager mod til eller griber chancen. Det skal være positivt for dig, og noget du mener. Skriv det i en bog, som er din og helst noget nyt hver dag, så du får øje på det gode i og omkring dig. Det kan være, at du til at begynde med kan komme i tanke om en ting, så er det også fint.

Jeg ved at det ikke er nemt og ligetil at ændre på ens livssituation. Men husk at du ikke behøver at være alene i denne proces, ræk ud efter dem som kan støtte dig, familie, venner, læge. For at lære livet og blive et mere erfarent menneske for hver dag, så må man acceptere at man laver fejl af og til. Det er de fejl man laver som man får erfaring af.

Håber du kan bruge nogle af mine forslag? Hvis du har lyst er du selvfølgelig meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, eller at logge på vores chat.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.