Jeg føler mig overset

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 14 år

Tusind tak for dit brev, hvor du skriver meget åbent om dine følelser og om kærlighed og forelskelse. Du er rigtig god til at sætte ord på, hvad det vil sige at være forelsket og hvor sårbar man også kan blive, når det handler om at skulle have tillid til sine egne og andres følelser. For det at være forelsket er jo både virkelig fantastisk, men også nogle gange meget sårbart, fordi du netop åbner op for dine følelser. Derfor er det vigtigt, at man tør stole på hinanden, og det kan være svært.

Du fortæller, at I har været kærester i 2 måneder og hvor meget han betyder for dig. Det er da virkelig dejligt at høre. Du er også meget ærlig omkring, at du føler dig overset pga den her nye pige i klassen, som får dig til at tvivle på din kæreste og gør dig lidt usikker på jeres forhold. Samtidig har det også betydet, at du er begyndt at gøre skade på dig selv igen, noget som du faktisk tidligere har kunnet lægge bag dig. Derfor synes jeg, det er virkelig godt, at du har skrevet herind. Det fortæller mig, at du er rigtig god til at mærke efter, hvordan du har det, og derfor håber jeg, at mit brev kan hjælpe dig til at blive lidt mere tryg igen.

Du er blevet gode veninder med den nye pige i klassen og hun har også en kæreste, som du skriver. Så det er egentlig ikke hende, du bliver usikker på. Håber det er rigtig forstået? Du skriver, at din kæreste måske har lidt svært ved at tale om tingene nogle gange, og at du også er lidt bange for, hvordan han vil reagere, hvis du bliver ved med at snage og virke jaloux, som du skriver.

Jeg tænker på, hvordan det mon ville være for dig, at tale med ham om, hvordan du har det? Nogle gange kan det være sådan, at når man bliver konfronteret med et problem, så kan man have tendens til at reagere ved at forsvare sig selv eller ved at angribe lidt tilbage – som da du fortæller at din kæreste reagerer ved at sige: ”og hvad hvis jeg kunne?”. Og det kan jeg godt forstå, gør dig ked af det. Men samtidig er det måske også hans måde at sige til dig, at nu føler jeg mig lidt anklaget og derfor har jeg brug for at forsvare mig selv lidt. Det gør det jo ikke mindre ubehageligt eller okay for dig, men det kan måske gøre det lidt nemmere at forstå. Hvad tænker du mon om det?

En mulighed er også at du taler med din veninde om dine tanker og følelser. Det er helt normalt man ind imellem bliver usikker, det kender hun sikkert også til. Måske hun har prøvet noget lignende med hendes kæreste og kan give nogle råd til hvordan hun har tacklet dette, mon det kunne være en ide?

Du fortæller i dit brev, at selvskaden tidligere har været en del af dit liv.  Du fortæller ikke, hvordan du dengang fik hjælp, men du skriver, at du har lagt det bag dig og derfor bliver jeg lidt i tvivl om, hvorvidt du har fået hjælp til at stoppe det.?Det er jo ofte sådan, at man skader sig selv, når der er noget andet i livet som ikke fungerer eller er svært. Derfor er det rigtig vigtigt at få hjælp til at tale om de ting, så tankerne/følelserne ikke kommer til at fylde så meget, at man igen kommer til at skade sig selv.

Når man skader sig selv, er det rigtig vigtigt at få hjælp til at stoppe det. Derfor er jeg også glad for, at du fortæller så ærligt omkring det i dit brev.  Og derfor er det også vigtigt for mig at give dig noget støtte og rådgivning omkring dette, som jeg håber du kan bruge og som jeg håber, du synes er okay.

Du skriver, at det vil få store konsekvenser, hvis din mor opdager det. Jeg tænker på, hvem der mon kunne være en god støtte eller hjælp for dig? Måske kan det være en af dine gode veninder eller din kæreste? Og måske er der en sød lærer på din skole, som kunne være god at tale med det om? Det er vigtigt med støtte, rådgivning og hjælp, så du kan få det bedre.

Jeg ved ikke om du kender til LMS – Landsforeningen mod Spiseforstyrrelse og Selvskade? Men på deres hjemmeside kan du læse mere om hvilken rådgivning og støtte de kan tilbyde:

www.selvskade.dk

. Det er et stort skridt du har taget allerede, ved at fortælle mig så åbent omkring, hvorfor det er svært. Nu håber jeg, at mit brev kan støtte dig endnu mere ved at sige, at det mod du allerede har vist her, kan gøre at du nu kan gå endnu et skridt og få den hjælp, som du har brug for ved at tale med nogen, om det som fylder i dine tanker, og som gør det svært for dig.

Dit brev fortæller mig, at du er meget modig og stærk. Du er virkelig god til at mærke efter hvordan du har det og sætte ord på det, så jeg kan forstå, hvordan det er for dig. Nu skal du bruge det mod og din styrke til at få yderligere hjælp.

Måske kan det være en idé for dig, at tage dit brev og svaret med, når du skal tale om det. Det er noget som jeg ved andre synes kan fungere godt som støtte, når det er svært.

Og så vil jeg selvfølgelig gerne vende tilbage til din kæreste igen her til sidst. Kærlighed og forelskelse er noget, som fylder rigtig meget for unge på jeres alder. Det er svært og det er fantastisk på samme tid. Det er vigtigt at kunne tage hensyn til hinanden og vise forståelse for hinandens ønsker og følelser. Derfor tænker jeg stadig, at det er vigtigt, at din kæreste forstår, hvad det gør ved dig, når han gør som han gør. Og så håber jeg, at han vil lytte til dig og også kunne respektere dine følelser. Og ofte vil det være sådan, at du også vil være mere tryg ved at stole på ham i de situationer.

Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at tale mere med en rådgiver eller via vores chat eller sms.

De kærligste tanker og kram fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.