Jeg er usikker på hvad jeg skal gøre.

Min mor er sur over jeg ikke klare mig særligt godt i matematik, hun er begyndt at straffe mig når jeg får noget forkert eller jeg er usikker på hvordan man skal løse opgaven.
Hun siger at hun er på nippet til at tage mine ting og smide mig på gaden, min far vil i forvejen ikke ha’ noget med mig at gøre, så jeg har ikke rigtig nogle muligheder.. jeg er begyndt at ha’ nogle ubehagelige tanker jeg normalt ellers ikke ville ha’, så føler mig ret utrolig omkring situationen da jeg intet hjælp har at få.
Er begyndt at tænke over om jeg bare burde sige fuck det hele og så bare skære igennem huden på min hals, bare for at kunne slippe af med det her.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng 14 år.

Det lyder som om du er virkelig presset over din meget svære situation, og det kan jeg virkelig godt forstå! Det må være rigtig ubehageligt, at føle at ens forældre ikke vil have noget at gøre med en, eller vil smide en ud af hjemmet. Jeg kan virkelig godt forstå, hvis du føler dig alene, og lidt fortabt.

Når du skriver at du overvejer selvmord, så tænker jeg at situationen er meget alvorlig. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle muligheder for at søge hjælp, og jeg håber virkelig at du føler dig klar til at handle, og forbedre din svære situation.

Det er svært at forstå, hvorfor din mor reagerer så negativt overfor dig, når I laver matematik sammen. Det lyder som om hun nok ikke har meget overskud, og faktisk har det svært selv. Det har nok ikke ret meget med dig at gøre, men det går tydeligvis udover dig. Det er selvfølgelig hverken rart for dig, eller i orden.

Du har ret til at føle dig tryg, og blive behandlet med respekt i dit hjem. Hvis dine forældre har svært ved at støtte dig, og få dig til at føle dig ønsket og tryg, så har I ret til at få hjælp til det.

Jeg tænker at når du har det så skidt som du har, og at du nogen gange tænker på selvmord, så har du også brug for hjælp, til at få det bedre indeni.

Hvis du har en voksen i dit liv, som du stoler på, så synes jeg du skal snakke med dem, om hvordan du har det. Det kunne være en lærer, pædagog eller en anden voksen, du tror på gerne vil hjælpe dig. Jeg tænker at det er rigtig vigtigt, at du ikke står helt alene med din svære situation.

Hvis du ikke rigtig ved, hvordan du skal fortælle det, så kunne du for eksempel læse dit brev til brevkassen, og mit svar til dig højt, for den voksne. Det kan være en god måde at starte snakken på, og så kan I måske sammen tale om, hvad I kan gøre, for at hjælpe dig, og din mor.

Der er også den mulighed at du ringer til kommunen. Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge. Du har ret til at være i et hjem, hvor der er tryghed, og til at blive passet godt på. Hvis ikke du oplever det, så kan du søge hjælp i din kommune.

Du kan ringe til kommunen og fortælle om din situation og spørge, hvordan du kan få hjælp. Du kan være anonym til at starte med, men hvis du ønsker, at kommunen skal hjælpe dig, skal du på et tidspunkt fortælle dem, hvem du er.

På din kommunes hjemmeside kan du finde et nummer, du kan ringe til. I nogle kommuner er der særlige afdelinger, der tager sig af at hjælpe børn og familier, men hvis du ikke kan finde det på hjemmesiden, kan du ringe til deres hovednummer: Du kan for eksempel sige: “Hej, jeg er en ung person, som har det svært derhjemme. Jeg vil gerne tale med en, som arbejder med børn og unge.”

Har du brug for hjælp til at finde det rigtige telefonnummer, kan du ringe til BørneTelefonen på 116111. Så hjælper vi dig.

Hvis det er for svært selv at skulle handle i din situation, så forstår jeg det virkelig godt.

Hvis du oplever det, så er der den mulighed at du ringer til det der hedder Hedder Headspace. Headspace minder om BørneTelefonen, på måde at det er et anonymt og gratis rådgivningstilbud for unge.

Det er lidt anderledes på den måde, at Headspace tilbyder samtaleforløb, og har mulighed for at gå med dig til en aftale hos læge, kommune eller andre relevante steder. De kan hjælpe dig med finde den hjælp du har brug for, og kan støtte dig i at tage kontakten.

Måske kunne det give mening for dig.

Du kan også vælge at ringe ind til BørneTelefonen på 116111, og beder om en besidder, hvis du føler det vil være nemmere for dig.

En bisidder er en voksen, der kan lytte til dig og hjælpe med at sætte ord på dine tanker og ønsker i mødet med kommunen. Vi kan både hjælpe med at tage kontakt til kommunen og gå med til møder. Det er helt gratis.

Når du får en bisidder, skal du fortælle os dit navn, adresse og telefonnummer. Det betyder, at du ikke er anonym.

Ring til os på 116 111. Så kan vi sammen finde en løsning, så du kan få det bedre.

Jeg ser dig som en følsom dreng, der godt forstår når noget ikke er okay. Du kan mærke at når du bliver behandlet forkert, og ved at du fortjener bedre. Jeg tror på du kan række ud efter hjælpen, endnu en gang.

Jeg håber du kan finde troen på, at din situation kan blive bedre.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.