Jeg er tit ked af det

Hej BB

Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig.

Jeg er tit ked af det, men ved ikke helt hvorfor. Ligepludselig begynder jeg bare at syntes det hele er lort og så bliver jeg ked af det og begynder at grade.

Jeg har også skadet mig selv i noget tid, jeg har været stoppet, men begyndte igen. Jeg har både skåret mig i armen og bidt mig i hånden.

Jeg er flyttet til et andet sted da jeg var 8 år gammel, jeg kom på en skole, hvor jeg blev mobbet. I 4.klasse flyttede jeg skole og begyndte at få det bedre. Indtil for et år siden!

Jeg savner mine veninder og venner fra mit gamle hjem, som jeg stadig ser som hjemme. Heg er aldrig kommet over at vi er flyttet, kan det have noget med det at gøre?

Med venlig hilsen mig

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig.

Tak for dit brev. Jeg forstår det sådan, at du lige i øjeblikket mærker en skrøbelighed, som du ikke helt forstår og bliver ked af det.

Jeg vil gerne starte med at sige, at når jeg læser dit brev, så får jeg den tanke, at du på trods af du lige nu føler dig skrøbelig, virker som en rigtig stærk pige. Hvorfor den tanke kommer til mig, er fordi du netop nævner, at du blev mobbet engang, men på trods af det, fik du det godt igen - indtil for et år siden. At rejse sig efter mobning, kan være rigtig svært, men det lyder til du gjorde det. Hvad skyldes det mon?

Du skriver også, at du har skadet dig selv før, men du stoppede. Hold da op, tænk at du kunne det...! Noget, der er så svært for mange andre, gjorde du. Det skal du gerne gøre igen, for du kan godt. Det ved du nu - af erfaring. Hvad hjalp dig mon dengang til at stoppe? Hvor fik du den styrke fra? Den styrke må du have i dig og finde frem igen. At skære i sig selv handler mange gange om en måde at forsøge at klare det, man oplever er svært. Desværre hjælper det dig måske kun lige i øjeblikket, men ikke i længden.

Du skriver, at det ændrede sig for et år siden. Hvad skete der mon der? Hvad begyndte at blive anderledes?

Du spørger om det kan skyldes, at du savner dine gamle venner og du nævner som sagt også, at du tidligere er blevet mobbet. Jeg ved ikke, hvad din ked-af-det-hed præcis skyldes, men jeg tænker, når du føler, det er vigtigt at nævne her i brevet, så kan det måske godt kan have noget med det at gøre. Det får mig så til at tænke på, hvordan dit liv mon ser ud nu i forhold til at have gode venner? Nogle gange, når man længtes efter noget eller savner noget, så er det fordi det ikke er der lige nu. Nu gætter jeg bare, men oplever du mon, at du føler dig lidt ensom eller at det er svært det med venner i øjeblikket?

Skulle det nu være sådan, at det ikke er lige til at finde ud af, hvorfor du er ked af det, (fordi sådan kan nemlig også nogen gange være), så kunne du måske finde ud af, om der kunne være en måde, som du kunne bekæmpe "ked-af-der-heden" på.
Det modsatte af ked af det, er glad. Hvad gør dig glad? Hvad betyder noget for dig? Når du mærker ked-af-det-heden komme snigende ind på dig, hvad kunne så snyde den? Nogle gange, så er det bedste "våben" ens forældre, veninder, kæledyr, søskende, en sportsinteresse eller en hobby eller noget andet, der kan få tankerne lidt væk.  Særligt det at tale om ked-af-det-heden, kan også være med til at tage pusten fra den.

Hvis det ikke lykkedes at vinde over ked-af-det-heden, så tænker jeg, at du måske skal tale med lægen. Både om ked-af-det-heden, men også om det med at du nogen gange skader dig selv, fordi så tror jeg måske, at du skal have hjælp fra andre til at få det lidt bedre. Hvis du ender med at vælger denne løsning, så skal du vide, at du altid er meget velkommen til at kontakte os igen, hvis du gerne vil have hjælp til at forberede dig på sådan en samtale med lægen. Der findes også et sted, som hedder LMS, hvor der ville være nogen, som ville kunne gå med dig, hvis du kunne have brug for det. Du kan se mere her: http://www.lmsselvskade.dk/saadan-faar-du-hjaelp/ Her kan du også læse lidt mere om de forskellige andre muligheder, som LMS har for at hjælpe.

Til sidst, vil jeg spørge dig, om du mon kunne komme i kontakt med nogle af dine gamle venner og om du ville have lyst til, at I kunne ses eller tale sammen engang imellem? Måske kan du finde dem på de sociale medier, Facebook, Instagram, Twitter eller andet? Hvis du kan og har lyst, så held og lykke med det.

Jeg håber, at der var noget i svaret, som du kan bruge. Ellers er du også altid meget velkommen til at ringe eller sms´e til os på 116 111 eller skrive til os på chatten.

De bedste hilsner

BørneBrevkassen.

savn selvskade, men stoppede. hvordan lykkedes det dig? Jeg ved at det kan være utrolig svært at stoppe, så hvor fik du den styrke fra? Kan du gøre det igen eller tror du at du skal have hjælp?

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.