Brev

Jeg er ikke helt normal..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år 

Tak for dit meget ærlige brev. Hvor er det dejligt at høre at du før har været glad for vores hjælp. Jeg håber jeg kan gøre det lige så godt denne gang. Du skriver faktisk om noget som jeg tror mange kender, men som ingen taler om. Langt de fleste gør nemlig små ting, som de ikke er stolte af (lugter til ting, smager på ting, piller i ting osv.) – men som de ikke fortæller andre om. 

Det jeg bider mærke i når jeg læser dit brev er, at mange af de ting du nævner lader til at være vaner du har fået dig. F.eks. klemme bumser eller kradse sår. Det er jo rigtig nok at det er en dårlig vane, fordi bumser så kan blive mere betændt eller give nogle ar, men det er stadig en dårlig vane som RIGTIG mange har. Det er utrolig svært at forklare hvorfor det kan føles så tilfredsstillende at kradse i et sår, presse på en bums eller bide en negl, at man slet ikke kan lade være – men det er en følelse mange får. Man snakker om vanens magt – og det er fordi vaner, også dårlige vaner ligger dybt i os og  selvom de kan ændres – så kan det være ret så svært. Det kræver faktisk både tid, selvdisciplin og meget øvelse at ændre på. Det handler tit om at man også bemærker at man gør de her ting og at man når at stoppe op og tænke over hvad man gør – for det er som regel noget vi gør næsten uden at tænke os om. Jeg synes faktisk det er ret flot at du har lært dig selv at lade være med at kradse, der er du jo allerede godt på vej til at bryde med en af vanerne. Jeg tænker på, hvordan du mon har båret dig ad med at stoppe med at kradse? Hvad har du f.eks. sagt til dig selv? Eller hvad har du mon brugt til at aflede dig selv? Det kan nemlig være en god idé at lægge en strategi, hvis man vil bryde med sine vaner. Det kan f.eks. være at hver gang man får lyst til at presse en bums, at man i stedet sætter sin yndlingssang på og danser en dans eller at man lave fem sprællemand eller skræller sig selv en gulerod? Men det handler om at aflede sine tanker nok gange indtil man til sidst har mere kontrol over ens trang.

Når jeg læser dit brev, så tænker jeg også at du tænker nogle hårde tanker om dig selv; du føler dig blandt andet grim og bagud. Det kan faktisk også blive lidt en dårlig vane. Selvom jeg synes det er rigtig ærgerligt at du går og har det sådan, så ved jeg desværre også at du er langt fra er den eneste der går med tanker om ikke at være pæn nok og om at være anderledes. Du skriver også at du ikke føler dig klar til f.eks. at ændre hårfarve eller få piercinger. Det fortæller mig, at du er rigtig god til at mærke efter, hvad du har lyst til og hvad du ikke har lyst til. Det er så godt at kunne, og det er vigtigt at følge den fornemmelse. Hvis du ikke føler dig klar, er det nok fordi du ikke er det og måske det også er en mavefornemmelse af at det med den nye frisure ikke helt er dig – en dag bliver det måske dig, måske skal du beholde den frisure du har eller måske finder du på noget helt tredje der virker mere rigtigt? Men lyt til dig selv og se om du kan holde fast i tålmodigheden – jeg er sikker på, at med din gode indsigt i dig selv, så skal du nok finde ud af hvad passer til dig. 

Noget som måske kan hjælpe dig, er at øve dig i at tænke flere gode tanker om dig selv. Det hjælper nemlig både på det indre og det ydre velvære, at man har det godt med sig selv. Det kan man f.eks. gøre ved at skrive en positiv dagbog, hvor man skriver mindst tre gode ting om sig selv, hver aften inden man går i seng. Det kan være ting som; jeg er en god veninde, jeg er en god datter, jeg er god til matematik, jeg er en god klassekammerat eller jeg har seje øjne. Du kan også tilføje komplimenter du får af venner, veninder, lærere og forældre. Måske du også kan spørge en god veninde eller dine forældre direkte om, hvad de tænker der er særligt godt ved netop dig? Alle kan nemlig noget helt særligt og det er godt at vi ikke alle sammen er ens. Hvis man er vant til at tænke mange dårlige ting kan det godt virke lidt underligt når man starter med at skulle tænke helt anderledes, men det bliver altså meget nemmere med tiden. Så bare hæng i. 

Hvis du beslutter dig for at prøve kræfter med at bryde med vanerne eller de dårlige tanker, så HUSK det tager tid og de fleste vil falde tilbage nogen gange –men i stedet for at slå dig selv i hovedet over de gange du alligevel kommer til at falde i, så ros dig selv for at prøve og for de gange det lykkes dig at lade være. Alle er forskellige og vi udvikler os hele livet igennem – du er lige præcis som du skal være, lige nu. Al mulig held og lykke til dig. 

Kærlig hilsen
BørneTelefonen
 

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat