Brev
Jeg er fucked og kan ikke mere
Bb
For det første så tusind tak, for i hjælper børn osv. :))
Men anyways, jeg er en 13’årig pige, og ærligt har jeg det fucking dårligt pt. Jeg vil prøve at gøre det her ‘brev’ kort.
Jeg har altid været en ustabil/genert pige. Mig og min lillebror mobbede hinanden rigtigt groft da jeg var 10-11, hvilket fuckede min selvtillid endnu mere op, end den var på det tidspunkt. Samtidig udviklede jeg en spiseforstyrrelse, den holdte dog kun i et par måneder.
Da jeg var 11, begyndte jeg at cutte, og jeg gør det stadig. Der har været gode perioder, hvor jeg ikke har cuttet i flere måneder, men lige nu, cutter jeg bare alt for meget.
Jeg ryger lidt, stjæler min mors cigaratter når jeg kan, og brænder mig selv med lighterne.
Det jo fucking varmt for tiden, alligvel går jeg i sorte jeans, og langærmet trøjer (i skolen), udelukkende kun for at skjule mine sår og ar. Men jeg forstår bare ikke, hvorfor fuck er der ingen der sætter spørgsmålstegn?
Helt ærligt, så ville jeg gerne have hjælp. Jeg vil fucking gerne komme til psykolog hvis det kunne gøre jeg fik det bedere. Men jeg kan og vil ikke bede om hjælp.
Jeg er ikke typen, der beder om hjælp, eller tuder. Hvis du kan bruge det til noget, har jeg aldrig grædt i skoletiden fra 0-6 klasse, heller ikke da jeg brækkede armen, udelukkende kun fordi jeg synes det ekstremt personligt at græde.
Selvfølgelig har jeg grædt, men aldrig oppe i skolen, eller foran nogle. Udover det, stoler jeg ikke på andre end mig selv, så jeg kan ikke bare fortælle hvordan jeg har det til en forældre, lærer ven eller noget.
Desuden, har jeg ingen ‘plusser’, jeg har kun ‘minusser’, med det mener jeg at jeg ikke har nogle talenter eller noget. Jeg er pisse hamrende grim. Lort as fuck til aktive ting, og lort as fuck til kreative ting. Generelt bare lort as fuck til alt 🙂
Jeg har så fucking mange problemer, men vil ikke Skive dem alle her, da du ikke skal bruge fucking lang tid på at besvare dem alle, da der sikkert er børn der har det meget værre.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal få hjælp, alle, fucking alle tror jo jeg er ok? Håber i vil svare, på mig ekstremt indviklede brev 🙂
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Jeg kan godt forstå, at du ville ønske, at nogen så, hvordan du har det - sådan rigtigt. Jeg tænker også, at nogen burde få øje på de signaler, du sender - også selv om du ikke viser dem så tydeligt. F.eks når der ikke er nogen, der stiller spørgsmålstegn ved, at du har meget tøj på i de her varme dage. Det kan jeg godt forstå, du undrer dig over. Du skriver samtidig, at du ikke er typen, der beder om hjælp. Er det mon fordi, at det er vigtigt for dig at klare dig selv? Jeg kan godt forstå, at du synes, det er meget personligt at græde og derfor ikke har lyst til at gøre det foran andre.
Som jeg forstår dit brev, så har du svært ved at forestille dig at skulle fortælle andre om, hvordan du har det. Er det rigtig forstået? Du er langt fra den eneste, der synes det kan være svært at skulle dele nogle så personlige ting om sig selv med andre. Samtidig tror jeg også, at det er rigtig hårdt at skulle gå rundt med alle de tanker alene. Så når du skriver, at du gerne vil snakke med en psykolog, så kommer jeg til at tænke på, hvordan mon du kan komme i kontakt med sådan en. For jeg synes, det er en rigtig god idé. Mon der er en sundhedsplejerske på skolen, som vil kunne hjælpe dig? Eller en AKT-lærer, hvis I har sådan en? Det kan også være dine forældre, en venindes mor eller en helt tredje? Du skriver, at alle tror, at du er okay. Så kan jeg godt forstå, at det er svært at vide, hvordan man skal få hjælp. Men netop derfor tror jeg det er vigtigt, at du fortæller nogen, at du faktisk ikke er okay og rigtig gerne vil have noget hjælp. Jeg er sikker på, at der er mange omkring dig, som gerne vil hjælpe dig – men som måske ikke ved, at du har brug for det?
Her til sidst vil jeg sige, at jeg er meget uenig med dig i, at du ikke skulle have nogen plusser eller talenter. Jeg ser en masse bare ved at læse dit brev. Du er rigtig god til at reflektere over din situation og dine følelser. Du har skrevet herind, og det viser mig, at du har lysten til at din situation skal blive anderledes. Du er allerede i gang med at bede om hjælp. Jeg håber, at du vil overveje at dele dine tanker med nogen, så folk omkring dig ved, at de skal hjælpe dig og være opmærksomme på dig. Jeg tror på, at du kan få det bedre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen