Jeg er fucked og kan ikke mere

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Jeg kan godt forstå, at du ville ønske, at nogen så, hvordan du har det - sådan rigtigt. Jeg tænker også, at nogen burde få øje på de signaler, du sender - også selv om du ikke viser dem så tydeligt. F.eks når der ikke er nogen, der stiller spørgsmålstegn ved, at du har meget tøj på i de her varme dage. Det kan jeg godt forstå, du undrer dig over. Du skriver samtidig, at du ikke er typen, der beder om hjælp. Er det mon fordi, at det er vigtigt for dig at klare dig selv? Jeg kan godt forstå, at du synes, det er meget personligt at græde og derfor ikke har lyst til at gøre det foran andre.

Som jeg forstår dit brev, så har du svært ved at forestille dig at skulle fortælle andre om, hvordan du har det. Er det rigtig forstået? Du er langt fra den eneste, der synes det kan være svært at skulle dele nogle så personlige ting om sig selv med andre. Samtidig tror jeg også, at det er rigtig hårdt at skulle gå rundt med alle de tanker alene. Så når du skriver, at du gerne vil snakke med en psykolog, så kommer jeg til at tænke på, hvordan mon du kan komme i kontakt med sådan en. For jeg synes, det er en rigtig god idé. Mon der er en sundhedsplejerske på skolen, som vil kunne hjælpe dig? Eller en AKT-lærer, hvis I har sådan en? Det kan også være dine forældre, en venindes mor eller en helt tredje? Du skriver, at alle tror, at du er okay. Så kan jeg godt forstå, at det er svært at vide, hvordan man skal få hjælp. Men netop derfor tror jeg det er vigtigt, at du fortæller nogen, at du faktisk ikke er okay og rigtig gerne vil have noget hjælp. Jeg er sikker på, at der er mange omkring dig, som gerne vil hjælpe dig – men som måske ikke ved, at du har brug for det?

Her til sidst vil jeg sige, at jeg er meget uenig med dig i, at du ikke skulle have nogen plusser eller talenter. Jeg ser en masse bare ved at læse dit brev. Du er rigtig god til at reflektere over din situation og dine følelser. Du har skrevet herind, og det viser mig, at du har lysten til at din situation skal blive anderledes. Du er allerede i gang med at bede om hjælp. Jeg håber, at du vil overveje at dele dine tanker med nogen, så folk omkring dig ved, at de skal hjælpe dig og være opmærksomme på dig. Jeg tror på, at du kan få det bedre.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.