Jeg depressions cutter

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige

Det er rigtig godt, at du skriver herind. Du giver selv udtryk for, at det at cutte ikke er det rigtige at gøre. Og jeg fornemmer derfor, at du godt kan mærke, at det ikke er en god løsning, når du skærer i dig selv. Når du derfor spørger, om du skal finde en måde at stoppe på, så er mit svar et stort JA. Du skal finde en måde at stoppe på – men med hjælp fra nogle voksne.

Måske har du oplevet, at det at skære i dig selv fjerner den vrede, sorg eller smerte, du mærker indeni et øjeblik. Men du har sikkert også mærket, at man kort tid efter faktisk bare har det værre endnu. For det at cutte fjerner ikke problemerne. Og samtidig får man tit dårlig samvittighed, skyldfølelse og uro over at have skadet sig selv.

En bedre løsning er derfor, at prøve at finde en løsning på det, der ligger bag selvskaden. Du skriver, at du har en vrede eller sorg. Og du beskriver derfor nok meget fint, grunden til at du selvskader. Ved du, hvor vreden og sorgen kommer fra? Eller hvad der har startet den?

Jeg kan godt forstå, at du ikke vil have, at alle skal vide det. Men jeg tænker også, at du ikke skal stå med de følelser alene. Du har brug for at få hjælp til den sorg og vrede, du oplever. Hvilken voksen stoler du særligt meget på? En af dine forældre, bedsteforældre, lærere, pædagoger? Eller en af dine venners forældre?

Det kan være svært at bede om hjælp. For nogen hjælper det at skrive et brev. Du kan også vælge at vise dit brev hertil og mit svar til en voksen. Sammen med den voksne kan du kigge på hjemmesiden: http://www.lmsos.dk/. Her er råd til hvordan man stopper med at cutte.

Det er helt naturligt at have nogle perioder i sit liv, hvor tingene bare virker rigtig svære. Og på de tidspunkter kan det hjælpe at snakke med nogen. Det lyder måske mærkeligt, at det kan hjælpe. Men når man deler sine følelser, er der også andre, der kan hjælpe med at finde en løsning, så man får hjælp til at komme ud af de triste tanker og følelsen af ligegyldighed.

Én ting er sikkert, og det er at du ikke skal gå rundt og være så trist. Derfor håber jeg, at du får noget hjælp. Du er meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen 116111. Så kan vi tale om, hvem du helst vil gå til af de voksne omkring dig.

Kærlig Hilsen Børnetelefonen.

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.