Jeg cutter på grund af lavt selvværd

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 13 år.

Hvor er du heldig, at du har nogle fantastiske venner, som er klar på at hjælpe dig. Jeg kan sagtens forstå, at det er svært, at de vil fortælle det til din lærer. Du har ret i, at din lærer højst sandsynligt vil kontakte dine forældre.

Det er ikke spor rart, når du ikke føler dig klar til det. Der kan måske gå lang tid, før du er klar til at dele det med nogle voksne. Nogen gange er det rigtig godt, når andre tager det første skridt for én. Dine venner tager det første skridt for dig, ved at fortælle det til jeres lærer. Selvom det føles nervepirrende, så skal man nogle gange kastes ud i det ubehagelige, før man kan få det bedre. Så det er det helt rigtige det dine venner gør. Jeg håber, at de har fået snakket med jeres lærer.

Når du har så gode venner som du har, så er jeg sikker på, at du også er en rigtig god ven. Det betyder, at du ER noget. De ville ikke vise så meget omsorg for dig, hvis du ikke var en god ven for dem. Så det kan du i hvert fald være stolt af! Hvis en af dine venner var i din situation, så tror jeg også, at du havde gjort det samme for ham.

I forhold til dårlige selvtillid og selvværd, så er det vigtigt, at du ser og tænker dig som en god ven. Det er en så god egenskab at have og det er noget du med stolthed kan sætte pris på.

Det kan måske også være en god ide, at du forsøger hver aften at tænke på de gode ting, der er sket i løbet af dagen. Det kan være bittesmå ting, men ting som gør dig glad. Det kan være en rigtig god idé at tænke på de positive ting, der sker i hverdagen, selvom det kan være helt små ting. Det er noget det kræver øvelse, da det er svært at skifte de negative tanker ud med de positive, men det kunne måske være et forsøg værd. Du kan også høre dine venner om, hvad de synes er godt ved dig - de kan sikkert fortælle nogle ting, de sætter pris på, som du ikke var klar over.

Jeg håber, at din lærer, dine venner og dine forældre hjælper dig med at få det bedre. Hvis du og dine nærmeste synes det er svært, så kan du prøve at kontakte www.selvskade.dk - her kan du/I får rådgivning.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.