Jeg bliver sindsyg.

Hej BB,

jeg er en pige på 16 år som har cuttet i 5 år og har prøvet selvmord et par gane siden jeg var 13 år gammel.

Jeg har det så dårligt med mig selv, jeg syntes jeg er tyk og grim. Jeg er 1.59 høj og vejer 55.9 kg.

Jeg er stille begyndt at skippe måltider, jeg spiser ikke i skolen, når jeg er i min ungdomsklub og når jeg er hjemme ved mine forældre spiser jeg heller ikke.

Ved mine plejefamilie bliver jeg tvunget. Men jeg vil gerne slippe helt, så jeg er begyndt at planlægge at stikke af så jeg kan slippe for at spise helt.

Jeg er træt af at jeg er så tyk, jeg har det så dårligt når jeg spiser, jeg får kvalme, nogen gange kaster jeg det op (Med vilje).

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.

-S

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S

Jeg kan høre, at du går med nogle rigtig svære tanker om dig selv og om mad. Jeg kan godt forstå, at du nogle gange føler lyst til at stikke af, men hvor er det stærkt af dig, at du har skrevet herind i stedet. Det viser, at du har noget råstyrke i dig og en vilje til at få det bedre.

For mig lyder det slet ikke om som, at der er noget i vejen med din vægt – faktisk tværtimod. Men det hjælper garanteret ikke meget at høre det, for hvis man selv synes, man er for tyk (og hvis det er nogle tanker, der har sat sig rigtig godt fast) så er det næsten lige meget, hvad andre siger. For man har det jo selv på en helt anden måde.

Når man har det sådan, er det vigtigt, at man får hjælp til at komme ud af de tanker og se sig selv på en anden måde. Det er sjældent noget, man kan gøre på egen hånd. Og i nogle tilfælde kan det også tage lang tid at få et andet syn på sig selv. Derfor skal du finde ud af, hvem du kan tale med af de mennesker, der er tæt på dig. Du skal nemlig have hjælp og støtte til at finde ud af, hvilken hjælp du har brug for.

Det kan være, at du har brug for at tale med en psykolog om dine tanker om dig selv, om cutting og om mad. Det kan også være, at du har brug for at tale med en diætist, som kan hjælpe med at lægge en kostplan. Så du spiser sundt og får alle de næringsstoffer, du har brug for. Det er nemlig meget vigtig i din alder, fordi kroppen udvikler sig så meget.

Det kan godt virke lidt svært at søge hjælp – især hvis man f.eks. tror, at det kommer til at betyde, at man kommer til at tage en masse kilo på. Men det er ikke sådan, at du fra den ene dag til den anden vil skulle følge nogle særlige råd uden selv at kunne være med til at bestemme, hvad der skal ske – og i hvilket tempo.

Der er desværre rigtig mange, der oplever nogle af de samme tanker som dig. Men det betyder til gengæld også, at der er mange dygtige mennesker, der kan hjælpe. Og de ved, hvordan man har det, når man er i den situation, du er i lige nu.

Jeg ved ikke, om du vil have det bedst med at snakke med dine forældre, eller om du snakker lidt bedre med din plejefamilie? Det kan også være, at du hellere vil snakke med en lærer, en storesøster eller en venindes mor? Det handler om at finde en voksen, man stoler på. Den voksne vil kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælp og kan tage med dig til lægen. Det er altid et godt sted at starte hos lægen, fordi han/hun kan sende dig videre til den person, som bedst kan hjælpe.

Man kan også får råd hos Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser & Selvskade (LMS), som både kan hjælpe, hvis man har en spiseforstyrrelser, og hvis man skader sig selv. Deres hjemmeside er lige her: http://www.lmsos.dk/. Der er også gode råd til pårørende. Så måske kan du kigge på siden sammen med den person, du beslutter dig for at tale med?

Du har allerede taget det første, store skridt og skrevet herind. Jeg håber og tror på, at du har mod til at tage næste skridt og snakke med en person, som er tæt på dig. Kig mere på LMS´s hjemmeside, så de også kan hjælpe dig videre. Det kan nemlig være livsfarligt ikke at få hjælp, når man cutter, og når man begynder ikke at spise. Du fortjener at have det godt – og du kan få det godt! Du har ”bare” brug for nogen, der kan hjælpe dig på vejen.

Mange kærlige tanker
BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser