Brev
HVORFOR CUTTING?…er jeg unormal
Hej
Jeg har det problem at jeg er begyndt at cutte.
Jeg har haft en masse problemer eller ihvertfald haft det svært i rigtig, rigtig lang tid, jeg plejede at græde mig selv i søvn hver eneste nat, og deriblandt når jeg kom hjem fra skole!
Men jeg har ikke grædt det sidste halve år, og har ikke haft det sådan svært i lang tid ihvertfald ikke som det plejer at være!
Men alligevel så her for 2 uger siden begyndte jeg på cutting, og jeg forstår det ikke fordi normalt vil man vel gøre det fordi man har det svært/dårligt men jeg føler ikke jeg har det dårligt ihvertfald ikke særlig slemt, på de tidspunkter jeg cutter kan jeg have haft en helt fantastisk dag, men lige pludselig kan jeg sidde med en kniv i hånden og cutte…..
og jeg forstår ikke mig selv fordi hvorfor cutte uden grund? Hvis ikke jeg har det dårligt hvorfor cutte? Hvorfor overhovedet begynde at cutte?.. de ting kører rundt i mit hovede hele tiden, men kan der være en årsag til at jeg cutter selvom jeg måske ikke føler jeg har det så dårligt? Eller hvad?
Jeg vil selfølgelig gerne stoppe med det igen, men jeg ved med mig selv at hvis jeg skal stoppe bliver jeg nødt til at vide årsagerne til det, men der er jo ikke nogen årsag, så ved ikke hvad jeg skal gøre!
Mange hilsner en pige på 14
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Det må være ubehageligt pludselig at være begyndt at cutte, uden at vide hvorfor – særligt for når du er så god til at reflektere over dit liv, som du er. Jeg kan godt forstå du bliver overrasket og undrer dig over hvorfor det sker nu i en periode, hvor du faktisk har det bedre end du har haft det før. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig til bedre at forstå hvorfor det sker, så du kan stoppe med det igen.
Der er mange i din alder som cutter. De fleste gør det fordi de har det dårligt og bruger cutting til at komme ’væk’ fra deres svære følelser. Det fornemmer jeg at du allerede godt ved. Der er dog også andre forklaringer på hvorfor man cutter sig selv. Der er f.eks. nogen der gør det fordi det giver dem ro, og afslappelse.  Når de skader sig selv udskilles nemlig et smertedæmpende stof fra hjernen, der skaber lindring og en slags velbehag. Det er også det stof der gør at nogle bliver afhængige af at cutte. Også selvom følelsen af lindring og velbehag er kort. Giver det mening.
Jeg ved ikke hvad forklaringen er for dig, men måske det være den rare følelse bagefter, når kroppen reagerer? Det kan måske også være en sen-reaktion på at du tidligere har haft problemer, du har været meget ked af. Hvad tænker du? Du kan læse meget mere om selvskade på Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskades hjemmeside: www.lmsos.dk. Her kan du også læse om hvordan man kan få hjælp – de har blandt andet en telefonrådgivning.
Selvom du virker til at være en pige der er god til at forklare dine følelser og hjælpe dig selv med at få styr på dem, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, om du mon har fortalt en voksen om, hvordan du har det? Og havde det for et halvt år siden, hvor du stadig var ked af det? Tit så hjælper det nemlig bare man får fortalt om, hvordan man har det til en anden. Det kan derfor også være at det vil hjælpe, hvis du fortalte en voksen, om at du er begyndt at cutte. Det kan f.eks. være din mor, din far, en skolelærer eller en helt fjerde voksen. Hvad tænker du om det? Hvis du er synes det er svært at få det sagt kan du skrive det, eller vise det brev du skrev herind og mit svar.
Jeg håber du har fået nogle ideer til, hvordan du kan komme videre, og blevet klogere på hvorfor du cutter og hvordan du kan stoppe det. Jeg håber også at du vil sætte dig ned og fortælle en voksen om hvordan du har det og har haft det.
Du er også altid velkommen til at sms’e eller ringe herind på 116 111 eller skrive på chatten hvis du har brug for det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen