Brev
Hvordan kan jeg hjælpe ham?
Hej
Jeg har en ven som jeg tror har det svært. For jeg tror 2-3 år siden flyttede min ven skole fordi han havde det svært på sin gamle skole. Han Har gået til psykolog og cuttet i sig selv før i tiden. Da han så kom på min skole virkede det som om at han har fået det godt igen, men her for nylig fandt jeg ud af at han var begyndt at cutte igen og jeg må indrømme at jeg er blevet lidt bekymret for ham. Det virker til at han har det godt der hjemme og hans mor virker også sød, over i skolen har han det også godt så jeg hved virkelig ikke hvad det kan være. Som jeg skrev før har han fortalt mig alt det han har været igennem og hvorfor han skulle det igennem og hvor svært han havde det før i tiden. Jeg vil bare ikke havde at det skal ske for ham igen.
Jeg ved ikke om jeg tænker for meget over det, men jeg vil bare så gerne hjælpe ham vis der er noget galt.
Kh den 14 årige pige
PS. Undskyld det blev en lidt rodet besked
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Hvor er det godt, at din ven har en som dig i sit liv! Det må være så rart at have en, der bekymrer sig om én og virkelig bare vil gøre alt for at hjælpe.
Jeg forstår godt, at det er hårdt at se på, mens en man holder af går igennem svære ting. Det lyder dog til, at din ven allerede har fået hjælp tidligere, når du skriver, at han har gået til psykolog, men måske er det på tide at han skal have lidt mere støtte igen?
Nu ved jeg ikke, hvordan du har fundet ud af, at han cutter igen. Men jeg tænker, at det måske også vil være en god start selv at nævne overfor ham, at du ved at han cutter igen – og så måske spørge ham, om der er noget særligt, der går ham på? Og om du kan gøre noget for ham?
Måske kan du tale lidt med din ven om, hvem der kender til, at han cutter igen? Hvis ingen ved det, kan du måske prøve at overtale ham til at fortælle det til hans forældre, lærer eller måske dine forældre?
Selvom det på ingen måde er dit ansvar, er det virkelig godt, at du har øje på din ven og gerne vil hjælpe. Det er enormt omsorgsfuldt, og jeg håber du vil blive ved med, at være så god en ven. Både overfor ham og andre du møder på din vej.
Har du brug for at tale mere om det, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på vores chat eller SMS. Det er anonymt. Du kan også altid anbefale din ven at skrive eller ringe til os.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen