Brev
Hvad skal jeg gøre?
Hej…
Jeg er en pige på 12 år som har brug for et godt råd..
Jeg går i 5 klasse. Jeg har 2 bedste veninder fra 6 klasse på min skole.
I 3 og 4 klasse var jeg meget sammen med de 2 piger og min bedste ven som går i min klasse.
Da jeg startede i 5 klasse have jeg det rigtig godt. Jeg havde aftalt med mig selv og min mor at jeg ville tage mig rigtig godt sammen dette år. Det gjorde jeg så, jeg var så god i skolen.
Men så startede der en pige som jeg efterhånden blev rigtig gode veninder med.
Hun er Dsv ikk så klog.. men vi blev rigtig rigtig tætte og efter vi begyndt at blive veninder så har hun trukket mig ned fagligt. Jeg får rigtig dårlige karakter pga hende.
Ikk nok med det, så har hele min verden vendt rundt siden hun kom. Efter hun kom har jeg cuttet, haft selvmordstanker og mistet min selvtillid… jeg var fx så tæt på at hoppe ud af vinduet, men min fætter var der og hev i mit ben. jeg har ogs mistede en del venner.
Mit liv er virkelig helt smadret nu..
vi sagde at det var de 2 piger som havde ødelagt mit liv, men jeg har i indset at det faktisk er hende der har ødelagt mit liv og ikk dem.
og nu kan jeg ikk gøre så meget Ved det nu hvor det ogs snart er sommerferie.
Jeg have planer om at skifte skole pga jeg simpelthen ikk kan være i den klasse mere og jeg kan ikk se på hende længere.
Men jeg kommer virkelig til at savne så mange…
jeg vil gerne starte på et nyt kapitel i mit liv, en ny klasse og nye venner. Men en del af mig vil ikk.
Jeg ved ikk hvad jeg skal gøre, for jeg vil så gerne væk fra hende. Jeg vil ikk være veninder med hende længere.
Jeg har sagt at jeg ikk vil mere, men hun siger alle mulige ting som stresser mig endu mere.
Jeg er stoppet med at cutte, og jeg vil helst ikk begynde igen.
Ved ikk hvad jeg skal gøre..
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige pige
Tak for dit brev. Du giver mig et indtryk af, at du er pige som faktisk har nemt ved at få venner, og som har fungeret fint socialt i sin klasse. Du går helhjertet ind i dine venskaber, og giver meget af dig selv, tror jeg.
Du lader også til, at være god til at analysere og forstå til hvad der egentlig er sket. Selvom det virker kompliceret, så gennemskuer du både andre og dig selv, og finder hurtigt ud af, hvad der er sandt og falsk, fornemmer jeg. Og det er en fantastisk gave, at du kan dét.
Som du selv skriver, så har du indset, at det ikke var de to piger fra 6. kl, men derimod din nye veninde som er problemet. Og du kan faktisk godt mærke, hvad du gerne vil og ikke vil. Derfor er du også holdt op med at cutte, og det skal du lige klappe dig selv på skulderen for. Godt gået.
Jeg vil dele mit svar ind 3 punkter så det bliver lettere at overskue mine råd til dig.
1. Tag styringen tilbage
Som jeg forstår dit brev, så oplever du, at du har tilladt din nye veninde at få alt for meget magt over dig. En magt, som hun bruger negativt. Er det rigtigt forstået?
Hvis det er sådan du opfatter det, så er det også kun dig der kan trække den magt tilbage til dig selv. Du styrer selv og hvis hun går over dine grænser, er det helt okay at sige fra. Det har du ret til.
Måske er det allerede sket, men hvis ikke, skal du måske stoppe, eller tage en pause med, at være sammen med hende. Det kan være, at du kan få en voksens hjælp til, at få sagt fra overfor pigen? Den voksne, kan måske også hjælpe med, at få talt med hende om det?
Måske kan du også tage kontakt, til én af de venner du savner mest. Ville du turde prøve det?
2. Prøv at få et overblik
Jeg kan godt sætte mig ind i, at det er et stort dilemma, om du skal skifte skole. Ind i mellem kan det være nødvendigt med en frisk start, det forstår jeg godt. Samtidig kan det være en god ting, at forsøge at arbejde på dét der er svært, inden man skrifter skole. At skifte skole kan være en stor forandring, så måske skal du se, om tingene kan blive løst, dér hvor du er nu?
Måske kan du sætte dig ned og lave 2 skemaer med en plus- og en minusliste. På det ene skema, skriver du alle de gode/dårlige ting ved at flytte til et nyt sted. Og på det andet skema, skriver du alle de gode/dårlige ting ved at blive i din nuværende klasse. Måske kunne det give dig lidt overblik?
Du kan lave listerne, og så se på hvor der er flest plusser. Måske bliver du overrasket over resultatet.
3. Snak med nogle voksne
Du skriver, at du har haft selvmordstanker. Det er ret alvorligt, og jeg synes du skal fortælle nogen – din mor eller en anden voksen – om disse tanker. Også selvom de tanker måske ikke er der mere? Det er vigtigt at få hjælp til, at tankerne ikke kommer tilbage. Eller at man ved, hvem man kan tale med, hvis de gør.
Jeg synes helt klart, at du skal snakke med din mor om situationen, og få hendes støtte og idéer til hvad du kan gøre. Ville det være rart? Det lyder nemlig på dit brev som om, at hun var med til at give dig positiv motivation til at ændre tingene, dengang I aftalte at du skulle gøre dig mere umage i skolen.
Hvis du har lyst, så tror jeg måske det kunne være rart for dig at snakke med skolepsykologen om det hele, og få hjælp til at få det bedre med dig selv og i klassen. Kunne du bede din lærer om at lave sådan en aftale? Det er bestemt ikke for sent at bede om noget støtte, selvom det snart er sommerferie.
Hvis mine råd ikke var brugbare, så må du altid gerne kontakte os igen.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen