Hvad skal jeg gøre?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige pige

Tak for dit brev. Du giver mig et indtryk af, at du er pige som faktisk har nemt ved at få venner, og som har fungeret fint socialt i sin klasse. Du går helhjertet ind i dine venskaber, og giver meget af dig selv, tror jeg.

Du lader også til, at være god til at analysere og forstå til hvad der egentlig er sket. Selvom det virker kompliceret, så gennemskuer du både andre og dig selv, og finder hurtigt ud af, hvad der er sandt og falsk, fornemmer jeg. Og det er en fantastisk gave, at du kan dét.

Som du selv skriver, så har du indset, at det ikke var de to piger fra 6. kl, men derimod din nye veninde som er problemet. Og du kan faktisk godt mærke, hvad du gerne vil og ikke vil. Derfor er du også holdt op med at cutte, og det skal du lige klappe dig selv på skulderen for. Godt gået.

Jeg vil dele mit svar ind 3 punkter så det bliver lettere at overskue mine råd til dig.

1. Tag styringen tilbage

Som jeg forstår dit brev, så oplever du, at du har tilladt din nye veninde at få alt for meget magt over dig. En magt, som hun bruger negativt. Er det rigtigt forstået?

Hvis det er sådan du opfatter det, så er det også kun dig der kan trække den magt tilbage til dig selv. Du styrer selv og hvis hun går over dine grænser, er det helt okay at sige fra. Det har du ret til.
Måske er det allerede sket, men hvis ikke, skal du måske stoppe, eller tage en pause med, at være sammen med hende. Det kan være, at du kan få en voksens hjælp til, at få sagt fra overfor pigen? Den voksne, kan måske også hjælpe med, at få talt med hende om det?

Måske kan du også tage kontakt, til én af de venner du savner mest. Ville du turde prøve det?

2. Prøv at få et overblik

Jeg kan godt sætte mig ind i, at det er et stort dilemma, om du skal skifte skole. Ind i mellem kan det være nødvendigt med en frisk start, det forstår jeg godt. Samtidig kan det være en god ting, at forsøge at arbejde på dét der er svært, inden man skrifter skole. At skifte skole kan være en stor forandring, så måske skal du se, om tingene kan blive løst, dér hvor du er nu?

Måske kan du sætte dig ned og lave 2 skemaer med en plus- og en minusliste. På det ene skema, skriver du alle de gode/dårlige ting ved at flytte til et nyt sted. Og på det andet skema, skriver du alle de gode/dårlige ting ved at blive i din nuværende klasse. Måske kunne det give dig lidt overblik?

Du kan lave listerne, og så se på hvor der er flest plusser. Måske bliver du overrasket over resultatet.

3. Snak med nogle voksne

Du skriver, at du har haft selvmordstanker. Det er ret alvorligt, og jeg synes du skal fortælle nogen – din mor eller en anden voksen – om disse tanker. Også selvom de tanker måske ikke er der mere? Det er vigtigt at få hjælp til, at tankerne ikke kommer tilbage. Eller at man ved, hvem man kan tale med, hvis de gør.

Jeg synes helt klart, at du skal snakke med din mor om situationen, og få hendes støtte og idéer til hvad du kan gøre. Ville det være rart? Det lyder nemlig på dit brev som om, at hun var med til at give dig positiv motivation til at ændre tingene, dengang I aftalte at du skulle gøre dig mere umage i skolen.

Hvis du har lyst, så tror jeg måske det kunne være rart for dig at snakke med skolepsykologen om det hele, og få hjælp til at få det bedre med dig selv og i klassen. Kunne du bede din lærer om at lave sådan en aftale? Det er bestemt ikke for sent at bede om noget støtte, selvom det snart er sommerferie.

Hvis mine råd ikke var brugbare, så må du altid gerne kontakte os igen.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.