Hvad skal jeg gøre?

Hej.

Jeg har det rigtig dårligt med mig selv, jeg har selvskadet i over to år. Jeg cuttede til at starte med, men har fundet ud af at det er nemmere at skjule blå mærker. Så nu er jeg begyndt at slå mig selv, og det bliver oftere og oftere.

Jeg ved ikke rigtig hvorfor at jeg har det så dårligt med mig selv, for jeg har gode venner, en god familie og det går godt i skolen. Men alligevel føler jeg mig ikke god nok.

Jeg har ikke talt med nogle om det. Vil engenlig gerne snakke med min lærer om det, for har virkelig brug for at få snakket om det. Men jeg ved at hun skal sige det videre til mine forældre, derfor har jeg ikke lyst, for jeg vil ikke have at mine forældre eller nogen i min familie får det af vide. For jeg vil ikke skuffe dem eller gøre det bekymret, og så synes jeg også at det virker meget uoverskueligt at skulle fortælle nogen om det.

Udover mine egne problemer, så har min veninde også et problem, og jeg er rigtig bekymret for hende. Hun spiser ikke rigtig noget mad, det har hun ikke gjort i snart et år. Hun er også tit begyndt at sige at hun får det dårlig er svimmel, hvilket jeg synes er rigtig bekymrende, for hun har virkelig tabt sig meget. Min anden veninde og jeg har prøvet at snakke med hende omkring det, men hun lukker bare af, og begynder at snakke om noget andet. Jeg er virkelig bekymret for hende!

Håber i vil hjælpe mig og komme med nogle gode råd, for har virkelig brug for hjælp.
Undskyld at brevet er så langt.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Der er mange unge, der begynder at skade sig selv, fordi de har det dårligt indeni, og ikke kan finde ud af hvorfor. Det kan være rigtig svært at tackle, når alt egentlig ser ud til at være godt udefra. At skade sig selv, kan være en måde, at flytte den indre smerte, til en ydre smerte, så man for en stund ikke har fokus på det, der gør ondt indeni. Samtidig kan en ydre smerte være nemmere at forstå. Man har ondt, fordi man har skåret sig eller slået sig selv. Det er bare ikke holdbart i længden. Derfor er det rigtig vigtigt, at man får hjælp til at finde ud af, hvad det er, der gør ondt indeni en.

Jeg kan godt forstå, at det kan virke uoverskueligt at skulle fortælle nogen om det. Du har allerede taget første skridt ved at skrive til brevkassen og fortælle om det. Det er rigtig godt gået. Du kan måske også mærke, at du føler dig en lille smule mere klar til at fortælle din lærer, hvordan du har det?

Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at gøre dine forældre bekymrede. Det er rigtig vigtigt, at de får at vide, hvordan du har det, så de kan hjælpe og støtte dig. Du har intet at skamme dig over. Du kan ikke selv gøre for, at du har det svært lige nu. Det kunne være rigtig godt, hvis du startede med at fortælle din lærer, hvordan du har det. Og også fortælle hende, at du er bekymret for hvordan dine forældre vil reagere. I kan måske aftale, hvordan dine forældre skal have det at vide. Måske skal du være med, når din lærer fortæller det. Måske selv  mod til at fortælle det, mens din lærer er der? Det kan også være, at du vil skrive et brev til dem? Det kan nogle gange være lettere at få tingene sagt ved at skrive. Ligesom du har skrevet til brevkassen.

Jeg er tror, at dine forældre og lærer vil gøre alt hvad de kan for at hjælpe dig. Så kan I sammen finde ud af, hvad der er bedst at gøre. Måske kan I sammen kigge på www.selvskade.dk og få rådgivning omkring selvskade og de ting, der er i det?

Med hensyn til din veninde, synes jeg, du skal opfordre hende til at ringe til BørneTelefonen eller at skrive til brevkassen, så hun kan få taget hul på at få hjælp. Det kan være rigtig svært at overskue andres problemer, når man selv har det svært. Ellers kan du også snakke med din lærer og forældre om det. Det synes jeg er en god hjælp, du kan give hende.

Jeg håber, du føler dig mere klar til at snakke med både din lærer og dine forældre.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.