Brev
Hvad skal jeg gøre?
Hej BB..
Ser du mine veninder og jeg fandt ud af at være veninde (A.) er begyndt at cutte.. Mine veninder og jeg er bekymret for hende, for vi ønsker hende det bedste.
Vj har snakket om at vi burde være mere sammen med hende for hun har ikke rigtig nogen venner mere.. Hun er også begyndt at være lidt mere i sin egen verden med youtube.. Vi er rigtig kede af hun har valgt at cutte..
Vi vil rigtig gerne hjælpe hende men vi vil ikke have at hun ved vi ved det.. Så hvad kan vi gøre?..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære piger
Tusind tak for jeres brev. Jeres veninde er meget heldig, at hun har sådan nogle gode veninder som jer omkring sig, der bekymrer sig og som prøver at hjælpe. Jeg tænker nemlig, at det er vigtigt, at jeres veninde får noget hjælp, og jeg vil prøve at komme med nogle råd til jer.
I skriver, at I ikke vil have, at hun skal vide, at I ved det. Jeg tænker at, selvom det kan være rigtigt svært, bliver I nødt til at snakke med hende, hvis I vil hjælpe hende. Når jeg læser jeres brev, lyder det som om, at hun ikke har snakket med nogen om, at hun skader sig selv? Ved du, om hun har fortalt det til nogen voksne? I kan foreslå hende, at I sammen finder en voksen, som hun kan snakke med? Hvis I synes, at det er for svært, kan I også snakke med en voksen, som kan hjælpe jer. Jeg tænker nemlig også, at I skal passe på jer selv, for det kan være svært at gå rundt med sådan nogle bekymringer. Måske trænger I også til at snakke med en voksen om det? Det kan eventuelt være en lærer eller måske en af jeres forældre.
Måske er hun ikke klar til at snakke med en voksen om det, men I kan fortælle hende, at I har skrevet ind til os, fordi I er bekymrede, og at vores svar er, at det vil være godt for hende at snakke med en voksen. Det kan jo også være, at det giver hende mod på selv at skrive ind til os, måske I kan hjælpe hende med det, hvis hun har lyst til det?
Jeg ved, at der er mange af dem, der er pårørende til nogen, som skærer i sig selv, som synes det er rigtig svært og ikke rigtigt ved, hvad de skal stille op. Det vigtigste, I kan gøre, er at være der for hende, og som du selv skriver – bruge noget tid sammen med hende, hvor I hygger om hende og er god ved hende. Landsforeningen mod Selvskade og Spiseforstyrrelser (LMS) tilbyder også støtte, hjælp og rådgivning. I kan finde deres hjemmeside her: www.selvskade.dk
Jeg håber, at I har mod på enten at snakke med jeres veninde eller finde en voksen, som kan hjælpe jer.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen