Brev
Hvad føler jeg?
Hej
Jeg har over et længere stykke tid ikke rigtig vist hvad jeg føler… Jeg tror jeg er trist men jeg ved det faktisk ikke. Det har været sådan i et langt stykke tid nu…
Jeg har længe været cutter og er det endnu men nu hjælper det ikke mere. Jeg mister bare blod nu fordi at jeg gør det så tit. Jeg prøver at stoppe men det virker ikke. For når jeg prøver at stoppe med at cutter finder jeg bare min lighter og brænder mig i stedet.
Men det skulle da ikke bestemme hvad jeg føler.
Jeg mangler et spor eller nogen der kan sige mig hvad jeg føler.
Jeg ved bare jeg føler mig tom…
Hvad føler jeg?
Er jeg normal?
Jeg vil ikke snakke med folk om hvad jeg føler, heller ikke nogen lærer eller venner eller familie medlemmer.
Hilsen hende det mangler følelser
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Hvor er det godt og meget vigtigt, at du skriver til os nu.
Jeg kan nemt mærke i dit brev, hvor tom du føler dig, og det er meget vigtigt at du får hjælp nu.
Allerførst vil jeg gerne fortælle dig, at dine følelser ikke mangler. De er der. Du kan bare ikke mærke dem lige nu.
Der er flere unge der skriver til Børnetelefonen, som mærker den her følelse af at være tom. Det kan ske, når noget gør så ondt indeni, at man gemmer følelserne så langt væk, at det næsten bliver umuligt, at mærke dem. Det gætter jeg på er sket for dig. Du har haft en rigtig god grund til at gemme følelserne væk. Men det ER muligt, at komme til at mærke dine følelser igen.
Når du cutter eller brænder dig får du følelsen af, at flytte smerten indeni væk til et andet sted. Og det kan virke næsten umuligt at stoppe igen. Men det er vigtigt du stopper nu! Det er farligt for dig at blive ved. Du KAN få det bedre, men du kan og skal ikke gøre det alene!
For at få det bedre skal du have hjælp til at mærke dine følelser igen. Det er vigtigt, fordi du har brug for at finde ud af, at du godt kan klare at mærke dem – også selvom de gør ondt. Men du har brug for, at nogen er sammen med dig, om det der er trist og gør ondt indeni. Nogen som lytter til dig og hjælper og støtter dig.
Du skriver, at du ikke vil snakke med nogen. Det har du sikkert dine gode grunde til. Måske er der ikke nogle du stoler på?
Alligevel fandt du modet og kræfterne til at skrive til BørneTelefonen, så derfor tror jeg på, at du selv mærker, at det er tid til at få hjælp nu.
Der er heldigvis rigtig mange søde og dygtige mennesker, der er vandt til at hjælpe børn og unge, der har det som dig, og selvom det føles næsten helt umuligt, skal du have fat i dem nu.
Kender du LMS? – det er en forening, der hjælper børn og unge, der føler trang til at gøre selvskade. Der er mulighed for telefonsamtaler helt anonymt, hvor du kan tale med nogen der lytter og forstår og kan give gode råd, men der er også mulighed for behandling. Du kan klikke på linket og læse mere. Jeg håber du kan se det som en mulighed.
Hvis du har brug hjælp til at finde modet til at bede om hjælp, er der heldigvis også noget, du selv kan gøre. Måske som et første skridt. Du kan finde nogle ideer til hvordan her.
Vi vil også meget gerne hjælpe dig, hvis du ringer til os direkte her på BørneTelefonen: 116111. Vi kan lytte og hjælpe dig videre.
Jeg håber virkelig, du finder modet til at hente hjælp. Du fortjener at få det bedre, og jeg tror også på, at du kan få den hjælp der skal til, så du kan stoppe med at cutte, og begynde at mærke hvad du føler igen, sammen med nogen der kan støtte dig.
Varme tanker
Fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.