Brev
Hvad er der galt med mig?
Hej børnetelefon,
jeg er en pige på 13 år.
jeg er lige startet på en ny skole.
I starten gik jeg hjem og grædt i timevis, fordi at jeg følte mig ensom, for tyk, grim, som om jeg ikke helt passende ind.
Nu spiser jeg ikke noget for jeg hat lagt mærke til at alle de “populære piger” er mege tynde.
det går faktisk bedre nu, men jeg spiser stadigvæk ikke så meget, og jeg har fået et par venner, men alligevel hver dag når jeg kommer hjem græder jeg i timevis.
Jeg ved ikke helt hvorfor.
Jeg får heletiden lyst til at banke mit hoved ind i noget eller skære mig slev med mit barber blad.
Det er en virkelig ubehaglige følelse at ville gøre skade på en selv og ikke vide helt hvorfor.
Skal jeg snakke med nogen om det, eller bare ignorere det?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Det lyder som om, at det har været en hård oplevelse at skifte skole. Der er mange, der synes, det er svært at starte et nyt sted, fordi man ikke kender nogen, og alt er helt nyt. Der er ikke rigtig noget, der er velkendt, og der er endnu ingen tæt, god ven/veninde, man kan snakke med. Der er ikke noget mærkeligt eller forkert i, at du har det, som du har det lige nu. Hvor er det godt, at du skriver herind. Det er nemlig ikke nogle tanker og følelser, du skal gå alene med.
Du skal på ingen måde ignorere hvordan du har det, men som du selv er inde på få talt med nogen/gerne en voksen. Ved du mon allerede, hvem du vil tale med? Måske en af dine forældre? Hvis du taler med en af dem, kan det være en god idé, hvis de også hjælper dig med at tale med din klasselærer. Hvis dine lærere er opmærksomme på, at du har haft en lidt svær start, vil de kunne hjælpe med til, at den næste tid bliver lettere og bedre. Det er vigtigt, at du også fortæller, at du græder hver dag, og at du har lyst til at gøre skade på dig selv. Det skal du ikke gå alene med!
Det er rigtig godt at høre, at det går lidt bedre, selvom det stadig ikke går helt godt. Dejligt, at du har fået et par venner. Det er altså ret godt klaret, for det kan være svært at få venner, når man starter et nyt sted. Det er dog vigtigt, at du også får talt med en voksen om, at du synes, du er lidt for tyk og er stoppet med at spise så meget. Det kan være enormt svært at tabe sig på en god og sund måde. Når man er ung/barn, har man brug for en voksens hjælp til at finde rundt i det hele. Når man oplever noget som er svært, såsom at skifte skole, kan man komme til at få fokus på fx ens udseende og vægt, selvom man måske ser ud lige som man skal, men så kan kontrol af hvad man spiser blive en måde at tackle svære følelser og så har man brug for hjælp til at tale om det og genfinde troen på man er god nok, lige som man er. Derfor er det vigtigt, at du får snakket med en voksen om, hvordan du har det med din krop/din vægt.
Hvis du ikke synes, du kan tale med dine forældre, kan der være en anden voksen tæt på dig, du vil kunne tale med. Hvis du ikke helt ved, hvem det kunne være eller hvordan du skal starte samtalen, må du meget gerne SMS'e eller ringe til os på BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten. Du er også meget velkommen, hvis du har andre spørgsmål eller hvis du gerne vil starte med at snakke med os om det hele. Det er bare vigtigt, at du ikke går med det alene!
De kærligste hilsner
BørneTelefonen