Brev
Hun skær i sig selv….
Hej BørneTelefonen
Jeg har en veninde, som har cuttet et par gange. Lad os kalde hende for, Cecilie.
Cecilie har ALTID været utilfreds med sig selv, sin krop osv. Hun skriver med “udlændinge” (har INTET mod folk for andre lande). Der var en dreng som Cecilie skrev sammen med, som også skærte i sig selv. Hun lagede et billede ud på Snapchat (aka Mystory) hvor at der var et billede af nogle blå/grønne piller. Samme dag lagede hun også et billede ud af hendes seng hvor hun havde skrevet “hvem Vil også gerne begå selvmord?”.
Jeg tog screenshot af det, og næste dag i skolen sagde jeg det til min lære som så sagde videre til hendes forældre. Nu der mistænker Cecilie tre af mine veninder for at have gjordt, men det var mig.
Vi var så i skole, her for 1-2 uger siden.
Da Cecilie kom var der noget, mærkeligt rødt/brunt på hendes arm.
Jeg undrede mig over hvad det kunne være. Jeg tænkte og tænkte, og kom egentlig frem til at det måske var at hun havde cuttet i selv. Jeg overvejede at sige det til min, men ja.
Synes i at jeg skal?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Først og fremmest skal du vide, at jeg synes, at du gjorde det helt rigtige ved at vise din venindes snapchat til din lærer. Og din lærer gjorde det rigtige ved at tale sig til hendes forældre. Alt sammen for at passe på hende, det er godt.
Måske synes din veninde lige i første omgang, at du har svigtet hende ved at fortælle det til andre, men du har gjort lige det modsatte. Du har vist ansvarlighed, og at du bekymrer dig om hende. De problemer hun tumler med er alt for store til, at det er noget hun kan klare alene, eller som du eller hendes andre veninder kan klare. Hun skal have hjælp, og ved at dele din viden med nogle voksne, som du har tillid til, hjælper du hende til at få hjælp. Sådan gør en rigtig ven. Lige nu kan hun måske ikke overskue, at der er voksne der 'blander sig', men på længere sigt vil hun forstå, at det var det eneste fornuftige, du kunne gøre.
Så ja, jeg synes også, at du skal gå videre med din bekymring om, at hun måske skærer i sig selv. Hvis hun gør det, er det jo netop et tegn på, at hun ikke kan finde anden udvej. Og så skal hun have hjælp fra de voksne.
Hvis du har brug for at snakke mere om din venindes problemer, så kan du også ringe til Børnetelefonen på 116111 og fortælle din historie til en rådgiver. Jeg tænker, at du har brug for at få snakket mere om disse ting. Måske kan du snakke med dine egne forældre, men det kan være godt at kunne snakke helt anonymt og frit om de svære ting, og der kan du bruge Børnetelefonen.
Mange kærlikge hilsner til dig og gode ønsker til din veninde
BørneTelefonen.