Brev
Hun prikker hul i sig selv med nåle.
Hej.
Vi er nogen veninder der er rigtig nervøse for en anden veninde. Vi har på fornemmelsen at hun laver selvskade. Hun har i et årstid været lidt deprimeret. Hun har i lang tid haft nogen små sår i ansigtet. Hun kom altid med mærkelige undskyldninger, så ingen af os tænkte længere over det. På et tidspunkt spurgte en af os ind til det. Der svarede hun meget ærligt at hun selv lavede det med en nål.
Jeg blev virkelig nervøs, og forklarede hende at jeg troede det kunne blive en ond cirkel, fordi hun bliver dårligere tilpas jo flere sår hun har. Hun har et dårligt selvværd og er meget perfektionistisk. Hun er så sindsyg smuk og ALLE misunder hende, så det kan selvfølgelig være svært for mange at forstå.
Vi har ofte lagt mærke til, at vi føler hun prøver at leve op til nogen ‘forventninger’, (som hun selv forestiller sig). Hendes søster er også typen der er smuk og typen der får 12 i alt og vi fornemmer lidt at hun gerne vil være ligesom hende. Når vi sover sammen og er på hytteture osv. er hun altid på toilettet i virkelig lang tid inden vi går i seng. Hun studere sit ansigt helt ind til mindste detalje og vasker sit hovede 100.000 gange. Efter vi er gået låser hun så døren til toilettet, og er der inde i en halv times tid.
Nu er det kommet så vidt at hun aldrig vil sove med os mere. Her på det sidste er det bare blevet værre og vi ved slet ikke hvad vi skal gøre. Hun bliver sur og irriteret hvis vi blander os, og vi vil jo ikke komme op og skændes med hende. Samtidig er hun verdens sødeste pige så vi vil gøre alt for at hjælpe hende.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære piger
Tak for jeres brev, hvor må det være dejligt for jeres veninde at have så mange veninder, som bekymrer sig om hende. Jeg kan godt forstå, at I er bekymret for jeres veninde, for det er en alvorlig sag at skære i sig selv, så jeg er glad for, at I har valgt at skrive herind. Samtidig tænker jeg, at det er et meget stort ansvar, I står med, hvis I er de eneste som kender til jeres venindes problemer. Er I det? Eller er der nogle voksne, som også ved det..??
Jeg tænker, det vil være rigtig godt både for jeres veninde med også for jer, hvis I finder en voksen, I kan snakke med det hele om. Det kan eventuelt være en af jeres mødre, jeres klasselærer eller måske sundhedsplejersken på jeres skole. Jeg tænker, det er vigtigt at få talt med en voksen, både for at jeres veninde får den rette hjælp, men også for at I ikke står alene med det.
Har I prøvet at fortælle jeres veninde, at I er rigtig bekymrede for hende..? Hvis I har prøvet, hvad skete der så de I fortalte hende det..? Hvis ikke I har kunne det være, I skulle få det sagt til hende...
Jeg tænker, at det godt kan være meget overvældende for jeres veninde, hvis I alle sammen fortæller hende, hvad I synes hun skal gøre. Måske det kan være en idé, hvis I hver især (eller sammen) skriver et brev til hende, hvor I fortæller, hvorfor I er bekymrede for hende, og at I gerne vil hjælpe hende. Måske I i brevet kan opfordre hende til at snakke med en voksen om det? I kan jo også vise hende det brev, I har skrevet herind, og måske mit svar også..?
Jeg ved ikke, om I kender den side, der hedder www.lmsselvskade.dk, men måske I kan finde noget inspiration til, hvordan I kan gribe det an derinde, og få noget råd og vejledning om, hvordan I som veninder bedst kan hjælpe jeres veninde. I kan også fortælle jeres veninde om hjemmesiden. Der er også en masse derinde, som kan være godt for hende at læse, så hun ved, at hun ikke står alene med sine problemer.
Hvis I har brug for det, er I velkommen til at skrive herind igen, eller måske ringe til BørneTelefonen på 116 111, I kan også sige til jeres veninde, at hun kan ringe eller skrive herind fx. på BørneChatten, hvis hun har mod på det. De bedste hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.