Hun prikker hul i sig selv med nåle.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære piger

Tak for jeres brev, hvor må det være dejligt for jeres veninde at have så mange veninder, som bekymrer sig om hende. Jeg kan godt forstå, at I er bekymret for jeres veninde, for det er en alvorlig sag at skære i sig selv, så jeg er glad for, at I har valgt at skrive herind. Samtidig tænker jeg, at det er et meget stort ansvar, I står med, hvis I er de eneste som kender til jeres venindes problemer. Er I det? Eller er der nogle voksne, som også ved det..??

Jeg tænker, det vil være rigtig godt både for jeres veninde med også for jer, hvis I finder en voksen, I kan snakke med det hele om. Det kan eventuelt være en af jeres mødre, jeres klasselærer eller måske sundhedsplejersken på jeres skole. Jeg tænker, det er vigtigt at få talt med en voksen, både for at jeres veninde får den rette hjælp, men også for at I ikke står alene med det.

Har I prøvet at fortælle jeres veninde, at I er rigtig bekymrede for hende..? Hvis I har prøvet, hvad skete der så de I fortalte hende det..? Hvis ikke I har kunne det være, I skulle få det sagt til hende...

Jeg tænker, at det godt kan være meget overvældende for jeres veninde, hvis I alle sammen fortæller hende, hvad I synes hun skal gøre. Måske det kan være en idé, hvis I hver især (eller sammen) skriver et brev til hende, hvor I fortæller, hvorfor I er bekymrede for hende, og at I gerne vil hjælpe hende. Måske I i brevet kan opfordre hende til at snakke med en voksen om det? I kan jo også vise hende det brev, I har skrevet herind, og måske mit svar også..?

Jeg ved ikke, om I kender den side, der hedder www.lmsselvskade.dk, men måske I kan finde noget inspiration til, hvordan I kan gribe det an derinde, og få noget råd og vejledning om, hvordan I som veninder bedst kan hjælpe jeres veninde. I kan også fortælle jeres veninde om hjemmesiden. Der er også en masse derinde, som kan være godt for hende at læse, så hun ved, at hun ikke står alene med sine problemer.

Hvis I har brug for det, er I velkommen til at skrive herind igen, eller måske ringe til BørneTelefonen på 116 111, I kan også sige til jeres veninde, at hun kan ringe eller skrive herind fx. på BørneChatten, hvis hun har mod på det. De bedste hilsner BørneBrevkassen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.