Brev
Hjælp til selvskade stop
Hej Børnetelfonen
Jeg er en pige på 16 år som nu har cuttet eller lavet andre former for selvskade i omkring 1½ år. Det startede stille og roligt hvor jeg kunne kontrollere det og holde mig til en bestemt krops del, men da jeg pludselig begyndte at cutte hver dag havde jeg ar og sår over hele kroppen.
For ca. ½ år siden havde jeg et stop på næsten 2 måneder, og jeg var simpelthen så glad i den tid. Men da jeg startede igen var det voldsommere og sårene blev dybere. Da jeg for omkring 2 uger siden besluttet mig for at prøve at holde endnu et “cutter stop” gik der kun lidt over en uge før det gik helt galt! Jeg endte med at gøre sårene meget dybere end de plejer den dag.
Men mit spørgsmål er så om der er nogen måde hvor på man kan få en anonym hjælp uden forældre behøves at indblandes? Altså om man fx kan gå til psykolog uden forældres indblanding.. Mine forældre ved ingenting og min veninde troede jeg stoppede for 1 år siden… -_- (Det er umuligt at sige det til mine forældre for deres forhold er meget skrøbeligt, og jeg er bange for at et problem som mit, vil kunne skabe en skilsmisse)
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor er det godt, du skriver hertil, det må være rigtig svært at være dig engang imellem, og det er flot, at du gerne vil have hjælp og selv gør noget for at opsøge hjælpen.
I dit brev skriver du ikke noget om, hvordan du har det, men fra andre børn jeg kender, ved jeg, de ofte har det svært med flere ting når de cutter. Jeg ved ikke, om det er sådan for dig, men når dine forældre og din veninde ikke ved noget, spekulerer jeg over, om du har nogen at tale med om svære ting..?
Det må være svært for dig, når du har prøvet at stoppe også er kommet til at gøre det igen flere gange. Alligevel virker du på mig som en sej pige, du virker moden og målrettet når du flere gange alene har prøvet at stoppe og igen her i BørneBrevkassen beder om hjælp. Det er bare så godt gået af dig, det virker til at du har den styrke der skal til for at få hjælp.
Det er sådan, at du ikke kan gå til psykolog uden at dine forældre informeres om det, så længe du er under 18 år. Men du har mulighed for at få anonym rådgivning, som måske kan være med til at hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du skal takle situationen. (Alle kommuner skal tilbyde gratis anonym rådgivning til børn og unge, men det kan sommetider være lidt svært at finde ud af, hvordan man får fat i dem. - Men det burde i hvert fald stå på kommunens hjemmeside.)
Jeg vil gerne anbefale dig den forening, der hedder ”Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskabe”, måske kunne det kunne være en god mulighed for dig til at få hjælp. Du kan finde dem på nettet på www. selvskade.dk, og de tilbyder eksempelvis åben anonym rådgivning.
Det kan også være en mulighed for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111, der er nogle rådgivere, som kan lytte til dig og snakke mere dettaljeret om de problemer du har og hvordan du bedst kan tackle dem..
Nogle gange kan det være svært at tale om at man cutter, derfor tænker jeg at det også kunne være en mulighed for dig at bruge Børns Vilkårs BørneChat. Chatten finder du inde på børns Vilkårs hjemmeside.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.