Hjælp til selvskade stop

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor er det godt, du skriver hertil, det må være rigtig svært at være dig engang imellem, og det er flot, at du gerne vil have hjælp og selv gør noget for at opsøge hjælpen.

I dit brev skriver du ikke noget om, hvordan du har det, men fra andre børn jeg kender, ved jeg, de ofte har det svært med flere ting når de cutter. Jeg ved ikke, om det er sådan for dig, men når dine forældre og din veninde ikke ved noget, spekulerer jeg over, om du har nogen at tale med om svære ting..?

Det må være svært for dig, når du har prøvet at stoppe også er kommet til at gøre det igen flere gange. Alligevel virker du på mig som en sej pige, du virker moden og målrettet når du flere gange alene har prøvet at stoppe og igen her i BørneBrevkassen beder om hjælp. Det er bare så godt gået af dig, det virker til at du har den styrke der skal til for at få hjælp.

Det er sådan, at du ikke kan gå til psykolog uden at dine forældre informeres om det, så længe du er under 18 år. Men du har mulighed for at få anonym rådgivning, som måske kan være med til at hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du skal takle situationen. (Alle kommuner skal tilbyde gratis anonym rådgivning til børn og unge, men det kan sommetider være lidt svært at finde ud af, hvordan man får fat i dem. - Men det burde i hvert fald stå på kommunens hjemmeside.)

Jeg vil gerne anbefale dig den forening, der hedder ”Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskabe”, måske kunne det kunne være en god mulighed for dig til at få hjælp. Du kan finde dem på nettet på www. selvskade.dk, og de tilbyder eksempelvis åben anonym rådgivning.

Det kan også være en mulighed for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111, der er nogle rådgivere, som kan lytte til dig og snakke mere dettaljeret om de problemer du har og hvordan du bedst kan tackle dem..

Nogle gange kan det være svært at tale om at man cutter, derfor tænker jeg at det også kunne være en mulighed for dig at bruge Børns Vilkårs BørneChat. Chatten finder du inde på børns Vilkårs hjemmeside.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen.

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.