Brev
HJÆLP min veninde cutter!
Hej.
Jeg har et problem med at min veninde cutter. Jeg har først fundet ud af det nu, og har lovet IKKE at sige det til nogen.
Hun er ny i vores klasse så at sige det til en lære er IKKE en mulighed. Og eftersom det her er anonymt, tænkte jeg at det var en god hjælp.
Hun har haft mange problemer før i tiden, da hun mistede sin to mindre søskende og far i en slem brand.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at hjælpe hende, for hun vil ikke fortælle hvorfor hun gør det, da det er privat.
Tak på forhånd!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Hvor er det heldigt for din nye veninde, at hun har mødt dig, som vil hjælpe hende.
At cutte kan være et tegn på, at hun har det svært ved det der er sket - det kan føles som en stor smerte hun bærer på og måske ikke rigtigt har fået hjælp til sorgen og savnet til sin far og sine søskende.
Men samtidig er du jo lidt i en svær situation, da du har lovet IKKE at sige noget. Jeg synes, du gør det rigtige i alligevel at skrive til os, da din veninde skal have hjælp. Det viser, at du bekymrer dig om hende og gerne vil hjælpe hende. Måske kan du se hendes tillid til dig som et signal om, at hun faktisk gerne vil have hjælp.
Hvis du har mod på det, kan det måske være en hjælp for din veninde, at du spørger ind til, om det handler om det hun har oplevet med sin far og sine søskende. Så kan du måske bedre snakke med hende om, at det er en god idé at få hjælp til det der er svært - af nogle voksne.
Tror du, du kan sige dét til hende? Måske synes hun ikke, at det er god idé, men det er vigtigt at hun også får hjælp fra nogle voksne. Dét har hun måske brug for at høre fra dig nogle gange og måske skal hun også selv samle mod til. I kan måske tale sammen om hvilke voksne, der kunne være gode at gå til
Måske har hun lyst til at snakke med sin mor om, hvordan hun har det - eller måske er det en ide, at snakke med jeres klasselærer. Du kender nok jeres klasselærer lidt mere end din veninde og kan støtte hende at snakke med jeres klasselærer.
Jeg tænker også, at det vil være en idé at du også snakker med dine forældre om det, så du ikke går alene med dine bekymringer for din veninde. Det er jo ret flot, at du tager ansvar for at hun får hjælp og du lytter til hende.
Hvis du kan mærke, det er okay for dig, kan du tænker over gå med hende, hvis hun beslutter sig for at tale med sin mor, jeres lærer eller andre.
Du og din veninde er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111 eller logge på Chatten, hvis I har lyst til at snakke mere med os.
Held og lykke til både dig og din veninde
BørneTelefonen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.