Brev
hjælp mig vil bare væk
jeg vil godt på børnehjem for jeg har det ikke godt her hjemme. min papfar døde for 2år siden så nu har jeg kun min søser og min mor tilbare og min søster er altid ude ved sin kærste så jeg er tit alene med min mor og hun bliver altid sur bare man gør en lille ting forkert og hun slå mig også men det gør hun ikke så tit
jeg har det heller ikke godt i skolen er tit alene og der er ikke nogle der vil være sammen med mig og mine venner vil ikke rigtig snakke med mig mere. nu er jeg begynt at skær i mig selv men jeg ved godt at det er en anden måde en at skær i sig selv. så hvad skal jeg gør for at komme på børnehjem?
hjælp mig!
hilsen M.Z.G
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M.Z.G
Tak for dit brev. Det lyder som, at situationen derhjemme er svær og du ikke rigtigt trives på nuværende tidspunkt. Så det er bare super flot, at du fik mod til at skrive til BørneBrevkassen.
Jeg kan høre i dit brev, at du har tumlet/tumler med svære ting, så som at du har en papfar, som døde for 2 år siden... Og så oplever du at være meget alene med din mor, som hurtigt bliver sur på dig - og indimellem slår.. Derudover føler du dig også alene på din skole.. Er det rigtigt forstået..?
Omkring at din mor slår, er det er vigtigt at understrege, at det er strengt forbudt at slå sine børn i Danmark! Man kan faktisk blive straffet for det. Men som regel vil man forsøge at hjælpe en familie, så forældrene lærer at reagere på andre måder end at slå.
Nu nævner du ikke, hvad din mor skælder ud over, men det lyder som om, at det er i en sådan grad, at du ikke har lyst til at bo hjemme længere...?
I dit brev nævner du heller ikke, hvorfor dine venner ikke rigtigt, vil snakke med dig mere.. Mon der er sket noget, som gør, at det er blevet sådan..?
Ligegyldigt hvad så er det vigtigt, at din skole tager hånd om situationen... Så har du en god lærer, som du stoler på..? Det kan også være sundhedsplejersken eller en helt tredje..? Ville du turde tage fat i en lærer/ sundhedsplejersken og fortælle om alle dine tanker og følelser..? Både omkring det, der foregår i skolen, men også det der foregår derhjemme..?
Måske kunne det være en hjælp for dig at vise den voksne dit brev og mit svar..?
Hvis du stadig sidder tilbage med følelsen af, at du har behov for flere råd/ forslag, så vil jeg råde dig til at ringe til vores BørneTelefon på 116 111. Der vil du og rådgiveren kunne tale mere uddybende om, hvad du allerede har forsøgt og hvad du ellers har af muligheder. Det e også muligt at Børns Vilkår kan hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen, hvis du har brug for det... Du behøver ikke fortælle hvem du er - og det er gratis at ringe!
Kærlig hilsen BørneTelefonen