Hjælp mig

Jeg er en pige på 11

OgJeg har svære problemer med familen mine forældre er skilt og min moster bor hos mig og ryger

Jeg overvejer om jeg skal tage en af min mosters cigaretter for jeg ville gerne prøve en eller to…

En dag da jeg var hjemme kom jeg og min søster op i et skænderi som jeg aldrig glemmer hun sagde “ jeg ville ønske at du aldrig var blevet født” så gik jeg ud i mit køkken fandt den skarpeste kniv og skar i min arm jeg sagde sådan til min søster efter “ jeg håber at du nu er glad “ og så begyndte hun at græde og sige “ stop med at skære i dig selv “ efter den dag stoppede jeg aldrig ( det skal siges at det var 13 august)

Hjælp mig
Hilsen pige på 11

Jeg er pige men ser mig som dreng, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år,
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har haft mod til at skrive til os. Det lyder til at være rigtig svært hjemme hos dig lige nu. Jeg læser dit brev, som at vreden og sorgen rusker og river i dig, og når man har det sådan, skal man have hjælp.

Øv, at din søster fik sagt sådan noget dumt til dig. Har I snakket om det siden ….? Har du fortalt, hvor ked af det, du blev… Jeg tænker, at din søster har været møgsur på dig, lige da hun sagde det. Det betyder ikke, at det er ok at sige sådan til dig. Jeg ved fra andre, at de fortryder rigtigt meget, hvad de har sagt i vrede.  Det lyder også til at din søster fortrød, da hun blev ked af det, da du skar i dig selv. Derfor er det så vigtigt, at få talt om bagefter, når vreden har lagt sig.

Måske kender du det fra dig selv. Hvis du har været rigtig sur og sagt noget, du ikke mente i virkeligheden….
Kunne du snakke med dine forældre om, hvordan du har det? Jeg ved godt, at dine forældre er skilt, men det er dine forældres ansvar et passe på dig. Og hjælpe med at din familie er et rart og trygt sted. Det er vigtigt, at dine forældre ved, hvordan du har det for at kunne hjælpe. Ville det være en mulighed?

Måske kender du en anden voksen, du har tillid til; en lærer på din skole, din moster, en venindes mor eller en helt anden, der kan hjælpe dig med at få snakket med din familie eller at få hjælp til dig. Det kan være svært at snakke med én om de ting, som er svære. Sommetider kan det være lidt nemmere, hvis man skriver det til den voksne. Man kan fx skrive til sin lærer på intra eller vise dit brev til den voksne. Så kan man snakke ud fra det.

At skære i sig selv er noget, man gør som et forsøg på at få styr på sine følelser. Det kan for eksempel være, fordi det beroliger en at mærke den fysiske smerte. Mens man skærer sig, kan man kun mærke smerten i kroppen og ikke de tanker og følelser, som ellers gør ondt indeni.

Nogle oplever det også som om, at smerten fortæller dem, at de er levende. Fordi de måske er så kede af det hele tiden, at de kun kan mærke sig selv, når de skærer sig. Kan du mon genkende noget af det?

At skære i sig selv kan være utroligt vanedannende. Man kan have en stærk trang til at gøre det igen og igen. Desværre hjælper at skade sig selv ikke på problemerne, de forsvinder ikke på den måde. Der er skal noget hjælp til.

Jeg skriver alt dette om at skære i sig selv til dig, for at du skal vide lidt om, hvorfor at skære i sig selv, kan være så svært at stoppe igen.

Jeg håber, at du holder fast i dit mod til at få hjælp og får snakket med en voksen. Jeg ved godt, at det er svært at tage hul sådan en samtale. Du kan bruge dit brev og svaret til os at snakke ud fra.

Hvis det hele er for meget for dig lige nu, kan du starte med at ringe eller skrive til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.