Brev
Hjælp jeg cuttet
Hej
jeg er en pige på 12 som cuttet
jeg har gjordt det rigtig meget og ingen ved det
jeg cutter stort set hverdag
det startede med små ting som blev støre og støre til sidst havde jeg Ingen kontrol.
Jeg har ar over det hele over alt på mine arme og ben.
Håber virkelig at få hjælp.
Hver gang jeg vil stoppe er jeg kommet i en ubehaldig situaiton hvor jeg må cutte igen.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Tak for dit brev!
Hvor er det godt, at du nu har følt dig klar til at tage det første skridt og fortælle nogen om cuttingen. Der er mange forskellige grunde til, at man begynder at cutte, og du er ikke alene om det. Men jeg håber, at mit svar hjælper dig, for som du måske allerede ved, kan det faktisk være livsfarligt at cutte.
Det er sjældent, at man, på egen hånd, kan komme ud af situationer, som er så svære, at man føler lyst til at cutte. Selvom det kan være hårdt at skulle fortælle andre om, at man har det rigtig svært, og at man cutter, er det ofte den bedste måde at få hjælp på. Hvis man får talt med en voksen, som er tæt på en, vil han/hun nemlig have gode muligheder for at hjælpe.
Hvordan taler du mon med dine forældre? Jeg ved, at der er mange, der faktisk har et trygt og godt forhold til deres forældre, men som ikke tør fortælle om, at de har cuttet, fordi de er bange for at gøre forældrene kede af det eller skuffede. Men ofte er det sådan, at selvom ens forældre måske først bliver vrede, forskrækkede eller kede af det, så vil de alligevel gerne vide det. Mange forældre elsker nemlig deres børn meget højt, og de vil gøre alt for at hjælpe, hvis man har det svært.
De vil f.eks. kunne hjælpe med at bestille tid hos lægen, og lægen vil kunne hjælpe med at sende en videre til en professionel, som er vant til at hjælpe børn, som cutter. Tror du, at du ville kunne fortælle dine forældre om cuttingen? Måske ved at vise dem dit brev sammen med mit svar?
Hvis du ikke synes, du kan tale med dine forældre, kan det være, at du kan få sagt det til en lærer på skolen, en venindes mor eller en helt anden voksen, som du kender fra din hverdag?
Det kan også være, at du har lyst til at kigge lidt på Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskades hjemmeside: http://www.lmsselvskade.dk. Her kan du finde mere information om det at cutte, men man kan også få hjælp og rådgivning. Måske kunne du kigge på siden sammen med en voksen?
Jeg håber, at du kan finde lidt mere mod frem og tale med en voksen tæt på dig. Du er allerede godt på vej!
De kærligste tanker
BørneTelefonen